مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

عمارت خورشید - کلات نادری

عمارت خورشید در سال 1151 هـ.ق، به دستور نادرشاه جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنایم در کلات نادری واقع در شمال مشهد، ساخته شده است. این عمارت در وسط باغ بزرگی قرار دارد که شامل یک بنا در سه طبقه است. ارتفاع آن در گذشته، حدود 25 متر بوده است اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم، ارتفاع آن بیش از 20 متر نیست. طبقه اول آن 8 ضلعی است که آن را روی چهار ردیف پلکان به شکل هرم بر پا کرده اند.ورودی های کاخ ،در اضلاع هشتگانه قرار دارد که به سالن اصلی کاخ منتهی می شود. این کاخ مجموعاً دارای 12 اتاق است که داخل هراتاق نیز تزئیناتی از نقاشی و گچ بری دیده می شود. در میان این تزئینات، تصاویری از شاهزادگان نادری نیز به چشم می خورد. در وسط این بنای هشت ضلعی ، برج استوانه ای مانند، در دو طبقه قرار دارد که محل اقامت شاه و خانواده اش بوده است. زیبایی این کاخ بیشتر در آرایش نمای خارجی کنگره دار ساختمان است که در آن معماری مغولی - هندی به چشم می خورد. داخل اتاق ها با نقاشى و گچبرى تزئین شده اند. در وسط این بنا از سطح پشت بام برجى مدور با ترک هاى شبیه نیم ستون معروف به خیارى احداث شده است.

 

P8300053.jpg picture by tarahomi

 

-

-

P8300014.jpg Emarat Khorshid picture by tarahomi

-

-

P8300026.jpg Emarat Khorshid picture by tarahomi

-

-

P8300018.jpg Emarat Khorshid picture by tarahomi

-

-

P8300032.jpg Emarat Khorshid picture by tarahomi

-

-

P8300038.jpg Emarat Khorshid picture by tarahomi

-

-

P8300064.jpg picture by tarahomi

 


نظرات 1 + ارسال نظر
خشایار 14 بهمن 1387 ساعت 10:47 ب.ظ http://khtravel.persianblog.ir

با درود به دوست عزیز
من خودم به جاهای بسیار زیادی سفر کردم.از جمله به کلات که جای بسیار زیبایی است.داشتم تو اینترنت می گشتم که با وبلاگ شما آشنا شدم.واقعا وبلاگ زیبا و در خور ستایشی دارید.من با اجازتون از عکس های شما در وبلاگم بهره گرفتم البته با ذکر منبع.اگر مایل نبودید بهم خبر بدید تا حذف کنم.
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد