مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

دریاچه ملی گهر را 10 تن زباله بلعید



    دنیای زیبای دریاچه «گهر» واقع در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» لرستان را زباله ها از وجاهت و شکوه و جذابیت انداخته اند.  براساس اظهارات اهالی، پس از بازدید گردشگران خارجی و داخلی از دریاچه گهر در یکی دو سال اخیر بیش از 10 تن زباله در اطراف دریاچه برجای مانده است.
    اگرچه به همت اعضای تشکل های زیست محیطی غیردولتی شهرستان دورود و تعدادی از محیط بانان منطقه، بیش از 5 تن زباله در آبان ماه جمع آوری شد؛ اما تاکنون این زباله ها از منطقه خارج نشده و با فرارسیدن زمستان و فصل بارندگی و همچنین وجود حیوانات بومی مثل گراز، مسلما گونی های زباله جمع آوری شده در معرض پوسیدگی و پارگی قرار دارند و دوباره طبیعت را آلوده می کنند.
    رحیم کاکاوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: متولی حمل زباله از این منطقه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان است. این سازمان طی عقد قرارداد با یک شرکت خصوصی به آنها اجازه داده در منطقه مستقر شوند و این شرکت با عقد قرارداد، تهیه خوراک، تامین رفاه گردشگران و جمع آوری زباله های بر جای مانده از بازدیدهای آنها را بر عهده گرفته است. رحیم کاکاوند به سبزپرس گفت: زباله های جمع آوری شده باید با قایق از دریاچه عبور داده شوند و چون امکان حمل آنها با خودرو نیست بهتر است از چهارپایان برای انتقال آن استفاده شود.
    این فرآیندی زمان بر است و در حالی است که با فرارسیدن زمستان انتقال زباله به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و عملابارش برف، عبور از این منطقه را حتی با چهارپایان ناممکن می کند.
    حسین فرهادی نژاد، مسوول پروژه گهر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در این باره گفت: طبق قانون، جمع آوری زباله این منطقه از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.
    گَهَر (به فتح اول و دوم) یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در 60 کیلومتری شهرستان دورود و کنار یک جنگل طبیعی قرار دارد. این منطقه، در گذشته منطقه نمونه گردشگری شناخته شده و پروژه دریاچه گهر (که در اصل 2 دریاچه است) سال 1383 عنوان «ملی» گرفته است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد