مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مرگ بزرگ‌ترین یخچال قطب شمال

بر اثر شدت یافتن گرمای کره زمین یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی در قطب شمال در حال ذوب شدن است.به گزارش رویترز، دیوید ووگان، یکی از محققان یخچال‌شناس در مرکز تحقیقاتی قطب شمال واقع در انگلستان در این زمینه می‌گوید: بر اثر شدت یافتن روند افزایش گرمای کره زمین، امکان اینکه یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی در قطب شمال تا 20سال آینده به‌طور کامل ذوب شود، بسیار زیاد است.

این یخچال طبیعی با نام «ولکینز» در مساحتی به وسعت هزاران کیلومتر‌مربع واقع شده و 20 متر از آن بیرون از آب‌های شبه جزیره قطب شمال قرار دارد، اما حدود 40 کیلومتر از این یخچال عظیم به‌علت افزایش گرمای هوا در قطب شمال، ذوب شده و این روند ذوب شدن از دهه 1950 میلادی آغاز شده است.یخچال عظیم «ولکینز»، یک سوم وسعت خود را طی این 5 دهه از دست داده و با افزایش گرمای زمین و بلندتر شدن فصل تابستان در قطب شمال، این یخچال تا 20 سال آینده نابود خواهد شد و از قطب شمال تنها در اساطیر، نامی باقی می‌ماند.

این در حالی است که اگر این یخچال که یکی از یخچال‌های بزرگ قطب شمال محسوب می‌شود، از میان برود، نسل حیوانات و جانداران این شبه‌جزیره نظیر فک‌های قطبی، خرس‌ها و جانداران دریایی که زندگی‌شان وابسته به سرمای قطب و یخچال‌های قطبی است، به‌طور کامل منقرض خواهد شد.

علاوه بر این، حدود 9 قطعه یخ بزرگ از یخچال‌های قطب شمال تاکنون یا ذوب شده یا از میان رفته‌اند و یا در حال ذوب شدن هستند و تنها علت این پدیده، افزایش گرمای هوا به‌علت انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

به گفته دیوید ووگان، یخچال‌های طبیعی قطب شمال، بیش از 25 هزار کیلومتر مربع از مساحت خود را طی 50 سال اخیر از دست داده‌اند. اینها یخچال‌هایی هستند که 10 هزار سال بدون هیچ تغییری در قطب شمال مانده‌اند، اما به‌علت گرمای هوا یکباره با ذوب شدن مواجه شدند.

براساس آمارهای موجود در سازمان هواشناسی قطب شمال‌، دمای هوا در شبه‌جزیره قطب شمال از سال 1950 میلادی 3درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و این میزان، خود یک عامل در ذوب یخچال‌ها تلقی می‌شود. در این میان، بر‌اساس گزارش‌های پانل هواشناسی سازمان ملل، از سال 2007 میلادی تاکنون حجم آب در قطب شمال 18 تا 59 سانتی‌متر افزایش داشته که این میزان به‌علت ذوب یخ‌ها و یخچال‌های این منطقه است.


منبع: همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد