مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

آلودگی‌های نوری سبب سردرگمی حیوانات می‌شود

محققان علوم زیستی و جانورشناسان معتقدند که بروز آلودگی‌های نوری و منابع نوری ساخت دست بشر و ورود آن‌ها به طبیعت، سبب می‌شود تا حیوانات و جانداران به راحتی دچار سردرگمی ‌شوند.


به نقل از مجله «دروازه‌های طبیعت و اکولوژی»، گروهی از بوم‌شناسان، بیولوژیست‌ها و جانورشناسان معتقدند که با ورود نورهایی که ساخته دست بشر هستند به داخل طبیعت و محیط زیست موجب می‌شود تا جانداران از مسیر اصلی خود منحرف شده و سردرگم شوند و این عامل به نوبه خود به زندگانی آن‌ها لطمات و صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.
بر این اساس، نورهای مصنوعی که در زمان یا مکان غیر‌طبیعی ظاهر می‌شود که تعریفی از آلودگی نوری نیز به شمار می‌رود، می‌تواند باعث جذب حیوانات یا انحراف مسیر آن‌ها شده و اگر این روند در طبیعت که دست نخورده است، ادامه یابد و باقی‌ بماند، باعث از میان رفتن حس طبیعی حیوانات و حشرات می‌شود.
«بروس رابرتسون»، یکی از محققان بوم شناسی دانشگاه ایالتی میشیگان، می‌گوید: نشانه‌های طبیعی که در محیط زیست وجود دارند، مانند نورها و تابش‌های طبیعی، باعث می‌شود تا حیوان و یا یک حشره به راحتی مسیر و جهت خود را در محیط و در سطوح سخت، دشوار و یا راحت و آسان بیابد، اما اگر این نشانگان، غیر‌طبیعی و یا به عبارتی مصنوعی باشند، حیوانات و جانداران در محیط زیست سردرگم می‌شوند؛ چرا‌که این انسان‌ها هستند که باعث تغییر در نشانه‌های طبیعی و انحراف جانداران شده‌اند.
وی افزود: به عنوان مثال، یکی از ساده‌ترین منابع نورهای افقی در طبیعت، آب‌های موجود در طبیعت مانند دریاها و اقیانوسهاست؛ بطوری که جانداران، زمان طلوع و غروب خورشید را از روی آن به راحتی تشخیص می‌دهند. حال آن‌که اگر این نور طبیعی را با یک منبع نوری ساخت دست بشر مبادله و تعویض کنیم، خواهیم فهمید که چه اثر مخرب و برگشت‌ناپذیر بر جانداران در طبیعت می‌گذارد؛ چون چرخه زندگانی جانداران را دچار تداخل می‌کند.
نورهای ساخت دست بشر، برای عنکبوت‌ها، سنجاقک‌ها و بسیاری از حشرات که در ساقه‌های گیاهان آبی تخم‌گذاری می‌کنند، بسیار خطرناک هستند؛ چرا‌که اگر قادر نباشند سطح آب و زمان دقیق را بیابند، می‌میرند و موفق به تخم‌گذاری نمی‌شوند.
محققان علوم زیستی، این نوع از گرفتاری و درگیری حیوانات و حشرات در نورهای ساخت دست بشر را «تله اکولوژیکی» نامیده و اعلام کردند که سالانه چندین ۱۰ هزار جاندار به علت جذب این نورها می‌میرند.
«رابرتسون» در ادامه یادآور شد: ما انسان‌ها هنوز نمی دانیم و نمی‌توانیم تشخیص دهیم که چه عاملی باعث می‌شود تا ما حیات وحش و طبیعت پیرامون خود را از انقراض حفظ کنیم و تنوع‌زیستی محیط زیست کشورهایمان را به بهترین شکل ممکن از خطر برهانیم.


منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد