مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

زنبور عسل، نمونه‌ای خارق العاده‌ از هوش مصنوعی

دانشمند‌ان در پژوهشی جدید از نوع نگاه زنبورها برای طراحی سیستم‌های هوشمند بهره گرفتند.  نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهند زنبورهای عسل می‌توانند یاد بگیرند، چطور چهره انسانها را حتی از نقطه نظرهای مختلف تشخیص دهند.

پژوهشگران در تحقیقی جدید و با توجه به نتایج به دست آمده خاطر نشان کردند که از این توانایی زنبورهای عسل می‌توان برای ارتقای سیستم‌های هوش مصنوعی و برنامه‌های رایانه‌یی تشخیص چهره استفاده کرد.
آدریان دییر ــ محقق دانشگاه موناش استرالیا ــ در این باره اظهار کرد: نتایج پژوهش ما در حوزه‌های جدید فن‌آوری به ویژه‌ رشد و ارتقای سیستم‌های تصویربرداری قابل استفاده است. وی افزود: آنچه ما در این پژوهش نشان داده‌ایم این است که مغز زنبور در واقع در یادگیری کارها و وظایف پیچیده بسیار خوب عمل می‌کند.
گفتنی است، مغز این حشره حاوی کمتر از یک میلیون نورون است. با توجه به کشف این قابلیت در زنبورهای عسل، نتایج این تحقیق برای برنامه‌ریزی‌های رایانه‌یی و فن‌آوری‌های تصویربرداری بسیار سودمند و قابل استفاده خواهد بود. این متخصصان در تلاش برای تبیین فعالیت‌های پیچیده تشخیص بصری با استفاده از حداقل منابع سخت‌افزاری‌ هستند.
آنها اظهار می دارند که بسیاری از سیستم‌های تشخیص هوش مصنوعی که هم اکنون در دسترس هستند کارایی ضعیفی در امر شناسایی چهره دارند، اما زنبورهای عسل به مکانیسمهایی مجهز هستند که می‌توانند این کار را به گونه‌ای شگفت‌انگیز و خارق العاده انجام دهند. پژوهشگران دریافته‌اند که مغز یک زنبور تنها در طول یک روز می‌تواند یک کار پیچیده را یاد بگیرد.


منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد