مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

رقابت پرندگان در تهران برای تملک لانه

از 5 ماه گذشته تاکنون داشتن لانه برای پرندگان در تهران به یک رقابت تبدیل شده و آنها برای ساختن و یا داشتن لانه، ‌گاه به مبارزه باهم می‌پردازند.

پرویز بختیاری، پرنده‌شناس، با اعلام این مطلب به ایرنا گفت: پس از اینکه باغ‌های تهران از بین رفت و بسیاری از پرندگان در مناطق مختلف شهر پراکنده شدند این رقابت برای پیدا کردن لانه شروع شده ولی به این شدت نبود چرا که در حال حاضر برخی پرندگان که قوی‌ترند برخی دیگر را از آشیان خود فراری داده و خود در آن آشیان می‌گیرند.

وی افزود: در این رقابت و مبارزه برخی گونه‌های پرندگان افزایش و برخی کاهش یافته‌اند که در این میان می‌توان افزایش جمعیت شاه طوطی و بلبل خرما را مثال زد که موجب شده‌اند قمری‌ها سرگردان شده و یا بمیرند.

بختیاری خاطر نشان کرد: کبوتر چاهی نیز از جمله گونه‌های پرندگان در تهران است که دچار سرنوشت قمری‌ها شده و جمعیت آنها هر روز کمتر می‌شود، به‌گونه‌ای که ما در تهران آنها را به‌صورت پراکنده و کم می‌بینیم.

این پرنده‌شناس که تحقیقاتی را در مورد پرندگان تهران انجام داده با بیان این مطلب که این رقابت صرفاً برای تملک لانه نبوده، اظهار داشت:‌رقابت پرندگان در تهران علاوه بر اینکه برای داشتن لانه بوده و در مواردی به مبارزه تبدیل شده است درخصوص غذا و هوا نیز بوده و پرندگانی که همه چیز خوارند و نسبت به آلودگی هوا نیز مقاوم‌ترند افزایش و آنهایی که مقاومت کمتری نسبت به‌گونه‌های دیگری از نظر تغذیه و آلودگی هوا دارند کاهش پیدا می‌کنند.


منبع: همشهری آنلاین

تاریخ درج: 16 بهمن 1387 ساعت 18:08 تاریخ تایید: 16 بهمن 1387 ساعت 20:08 تاریخ به روز رسانی: 16 بهمن 1387 ساعت 20:18
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد