مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

بزرگترین مار جهان 'به بلندی یک اتوبوس بوده است'

نشریه بین المللی نیچر از کشف فسیل باقیمانده بزرگترین مار جهان خبر داده است. طول این مار، به نام "تیتانوبوآ" سیزده متر، حدودا برابر با طول یک اتوبوس بوده است و بین پنجاه تا شصت میلیون سال پیش در جنگل های حاره ای واقع در شمال شرق کلمبیا زندگی می کرده است.

محققان می گویند که تیتانوبوآ به اندازه ای پهن بوده که می توانسته تا کمر یک انسان را در آرواره خود بگنجاند. به گفته محققان این مار بیش از یک تن وزن داشته است.مارهای آناکوندای سبز، سنگین ترین مارهای جهان، فقط 250 کیلوگرم وزن دارند و مارهای پیتون - درازترین مارهای جهان - تا 10 متر رشد می کنند.

این گروه محققان که جیسون هد از دانشگاه تورنتوی کانادا هدایت آن را بر عهده داشته است، از محسابات ریاضی و با مقایسه اندازه ستون فقرات و درازای بدن مارهای در قید حیات، برای تخمین زدن اندازه این جانور باستانی استفاده کرده است.

محققان استخوان های فسیل شده این مار عظیم الجثه و طعمه های احتمالی آن را در "کارجن" (Carrejon)، یکی از بزرگترین معادن ذغال سنگ جهان کشف کرده اند. این حیوان از اقوام مار بوآ در عصر حاضر است.

پرفسور پی دیوید پالی، از تنظیم کنندگان این گزارش که در دانشگاه ایندیانای آمریکا کرسی تدریس دارد، می گوید: "احتمالا این مار مانند مارهای آناکوندا در آب می زیسته و به غذای زیادی هم نیاز داشته است. این که طعمه او دقیقا چه بوده، ما اطلاعی نداریم. اما احتمالا تمساح، سوسمار و ماهی می خورده است."

محققان همچنین از اندازه این خزنده برای محاسبه دمای منطقه حاره کره زمین در آن زمان (60 -50 میلیون سال پیش)، استفاده کرده اند. دانشمندان علوم پالئونتولوژی یا فسیل شناسی، مدت هاست که کشف کرده اند که در دوره های مختلف زمین شناسی، با بالا و پائین رفتن دمای زمین حداکثر رشد جانواران خونسرد نیز بالا و پایین رفته است.

دلیل این امر این است که متابولیسم جانواران خونسرد تقریبا با میانگین دمای هوا و محیط زندگی آنها کنترل می شود. محققان می گویند در شرایط فعلی کره زمین ماری به بزرگی تیتانوبوآ می توانست در دمای 30 تا 34 درجه سانتیگراد زندگی کند.میانگین دمای شهر ساحلی کارتاجنا در کلمبیا در حال حاضر 28 درجه سانتیگراد است.


منیع: بی بی سی

نظرات 4 + ارسال نظر
انعکاس آب 18 بهمن 1387 ساعت 01:24 ق.ظ http://www.enekaseab.blogsky.com

چقدر نا جوره ها.وبلاگ حقیر بنده هم خوش آمد گوی قدم شماست.

دختر کماندار 18 بهمن 1387 ساعت 01:25 ق.ظ http://www.WhoAmI.blogsky.com

خدا رحم کنه.از مار متنفرم.

علی 18 بهمن 1387 ساعت 02:30 ب.ظ

با عرض سلام و ادب. من تقریبا هر روز به بلاگ شما سر می زنم و مطالب خوبی که می نویسید را دنبال می کنم. به نظرم مطالب، بیشتر حالت خبری دارند که البته خوب است اما اگر تعداد مقاله های علمی در حوزه بیولوژی بیشتر میشد بهتر بود. مثلا می شود مقالات خوبی که به زبان انگلیسی هست را به صورت ترجمه در بلاگ قرار دهید که این برای مخاطب مفید تر است( البته این یک نظر شخصی ست‌). و خواهش دیگری که دارم این است که اگر می شود در زمینه تکامل به صورت حرفه ای تر مطالبی را در بلاگ بنویسید. با سپاس بسیار از توجهتان.

سلام دوست عزیز
راستش خودم هم نظرم همین بوده و هست ولی در حال حاضر به دلیل مشغله زیاد که کار بر روی تزم هست فرصت زیادی برای وبلاگ ندارم. ولی امیدوارم بتوانم در فرصت مناسب مطالبی که در خصوص تکامل دارم را اینجا بیاورم.

مونا 21 بهمن 1387 ساعت 10:26 ب.ظ

سلام.
من هم با جناب علی موافقم.تقریبا هر روز به وبلاگتون سر میزنم. هم از مطالبتون استفاده میکنم و هم از لینک سایتهایی که قرار دادید.
درست است که مطالبتون بیشتر جنبه ی خبری دارند و خیلی هم مفید است،اما مشتاقانه منتظر استفاده از اطلاعات شما هستیم ...
باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد