مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

انسانها و پستانداران

هنگامی که انسان در حدود 10000 سال قبل روشهای کشاورزی را توسعه داد، اهلی کردن پستانداران رانیز آغاز نمود. مطمئنا  سگ ها درمیان اولین اهلی شدگان بودند و احتمالا بصورت داوطلبانه به انسان وابسته شدند. سگ ها یکی از گونه های بسیار سازش پذیر و به لحظ ژنتیکی بسیار انعطاف پذیر از گرگ ها اشتقاق یافته اند. گربه های خانگی که احتمالا از نژادی وحشی ازگربه های آفریقایی اشتقاق یافته اند، نسبت به سگ ها از لحاظ ژنتیکی دارای تنوع ژنتیکی کمتر و مطمئنا به میزان کمتری اجتماعی هستند.

گربه های وحشی شبیه گربه های خانگی بیش از اندازه بزرگ، هستند و هنوز هم در آفریقا و اورآسیا پراکنش وسیعی دارند. احتمالا اهلی شدن گاو، گاومیش، گوسفند و خوک  خیلی بعدتر رخ داده است. احتمالا حیوانات باربر، اسب ، شتر، گاو و شترهای بی کوهان آمریکای جنوبی توسط انسانهای کوچ نشین اولیه رام شده اند. برخی گونه های اهلی مثل شتر یک کوهانه شمال آفریقا، لاما[1]  و شتر بی کوهان پشم بلند[2] آمریکای جنوبی دیگر بعنوان حیوانات وحشی وجود ندارند. همه حیوانات واقعا اهلی شده در اسارت زادآوری می کنند؛ تعداد زیادی بوسیله تولید مثل های انتخابی برای به بار آوردن ویژگیهای مطلوب برای اهداف انسان، قالب ریزی شده اند.
برخی پستانداران به عنوان جانوران "اهلی" موقعیت خاصی دارند. فیل ها هرگز واقعا رام نشده اند زیرا بندرت در اسارت تولید مثل می کنند. در آسیا، بالغین گرفته می شوند و با اطاعت شگفت انگیزی تسلیم یک زندگی پرزحمت می شوند. گوزن شمالی[3] در شمال اسکاندیناوی تنها به این معنی اهلی شده اند که آنها متعلق به کوچ نشینانی هستند که آنها را در مهاجرت های فصلی اشان دنبال می کنند . گاو کوهی آفریقایی[4] در چندین منقطه تحت اهلی شدن آزمایشی است. آنها آرام و نجیب بوده و در برابر  بیماریهای بومی مصون بوده و گوشت خوبی تولید می کنند.
فعالیتهای پستانداران در برخی موارد می تواند با فعالیتهای انسانی در تعارض باشد. جوندگان و خرگوشها قادر به وارد کردن خسارت مبهوت کننده به محصولات در حال رشد و غذاهای انبارشده می باشند. ما با کشاورزی برای جوندگان غذای وسوسه انگیزی تهیه کرده و با حذف صیادان طبیعی آنها، آسودگی بیشتر آنها را فراهم نموده ایم. جوندگان نیز حامل بیماری های متنوعی می باشند. طاعون و تیفوس بوسیله جوندگان متنوعی شامل رت قهوه ای و سگ چمنزار، منتقل می شود. تولارمیا[5] (تب خرگوش) بوسیله کنه های خرگوش، سنجاب راه راه، موش آبی وسایر جوندگان به انسان منتقل می شود. تب لکه ای کوههای راکی[6] بوسیله کنه های سنجاب زمینی و سگ به انسان منتقل میشود. بیماری لیم[7] بوسیله کنه های آهوی دم سفید منتقل می شود. کرمهای تریشین[8] و کرم های پهن درکسانی که گوشت آلوده خوک، گاو و یا سایر پستانداران را می خورند، پیدا می شود.
 بهره برداری دلسرد کننده نهنگها به عنوان  مثالی از ناتوانایی برای تطبیق نیازهای انسان با حفاظت از حیات وحش، می باشد. انهدام یک گونه برای سود تجاری آنقدر غیر قابل دفاع است که به هیچ بحثی نیاز ندارد. وقتی یک گونه منقرض می شود هیچ میزانی از مهارت علمی یا تکنیکی نخواهد توانست آن را برگرداند. آنچه برای ایجادش میلیون ها سال صرف شده است، می تواند در یک دهه استحصال نابخردانه، نابود شود.  افراد بسیاری دل نگران تاثیر وحشتناکی که ما بر حیات وحش داریم، هستند و امروزه برای بازگرداندن این روند قابل تاسف عزم بیشتری نسبت به قبل وجود دارد. اگر فرصتی داده شود، پستانداران معمولا بازسازی چشمگیری از خسارات انسانی انجام می دهند، همچنانکه سمور دریایی و بز کوهی سایگا که هر دو در خطر انقراض بودند،در حال حاضر به تعداد زیادی وجود دارند.

 




[1] llamas

[2] Alpacas

[3] Reindeer

[4] Eland

[5] Tularemia

[6] Rocky Mountain spotted fever

[7] Lyme

[8] Trichina worms


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد