مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کشف مرجان های چهار هزار ساله در اعماق اقیانوس

گروهی از پژوهشگران دانشگاه های آمریکا، مرجان های دریایی در اعماق سواحل هاوایی کشف کرده اند که بیش از ۴ هزار سال قدمت دارند و در واقع از جمله قدیمی ترین موجودات زنده کره زمین محسوب می شوند.

برندان رواک، اقیانوس شناس دانشگاه تگزاس و همکاران او، طی چند مرحله پژوهش در اعماق دریا، نمونه هایی از قدیمی ترین مرجان های درختچه مانند را یافته اند که لیوپاتس و ژراردیا نام گرفته اند و به طور معمول مرجان های سیاه  و طلایی نامیده می شوند.

رواک اخیرا" در گزارش خود در « آکادمی علوم ملی» گفته است این گونه ها، بزرگترین ساختارهای صفحات مرجانی عمق اقیانوس بوده و به طور مسلم تراکمی از موجودات بی مهره و احتمالا" ماهی ها هستند.

وی تاکید کرده است او و همکارانش در دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا  و دانشگاه ملی استرالیا در کنبرا، با جمع آوری نمونه هایی از مرجان ها در اعماق حدود ۴۰۰ متری سطح اقیانوس، برای تعیین سن مرجان ها از رادیو کربن استفاده کردند.

وی می گوید سن این مرجان ها بسیار بیشتر از ارزیابی های گذشته می باشد.

رواک می افزاید: « ما توانستیم  ثابت کنیم مرجان لیوپاتس ۴۲۶۵ سال سن دارد و ژراردیا حدود ۲۷۴۲ ساله است. تعیین سن این مرجان ها، آن ها را در زمره قدیمی ترین موجودات زنده کره زمین قرار می دهد.»

دانشمندان در ضمن بر این باورند بعضی از کاج های سوزنی شمال کالیفرنیا نیز بیش از ۴ هزار سال سن دارند.

بنا به گفته رواک، سن مرجان ها برای تعیین سرعت بهبود وضعیت اکوسیستم سرنوشت ساز خواهد بود و نقش مهمی در شناخت جو و زیست شناسی، اکولوژی اکوسیستم و زیست شناسی تک تک موجودات زنده آن خواهد داشت.

حیات مرجان های عمق اقیانوس ها، به دلیل برداشت های غیر قانونی، ماهی گیری های تجاری با تور، تغییرات جوی، آلودگی ناشی از فعالیت انسان ها و افزایش سطوح اکسید دو کربن در جو در معرض تهدید قرار می گیرند.

رواک می گوید: «مرجان هایی که قدمت دیرینه دارند، هم به دلیل نقش آن ها در حمایت از چرخه حیات سایر موجودات دریایی اهمیت دارند بلکه پنجره ای به سوی تاریخ باستانی اقیانوس بازمی کند. با وجود حیاتی چنین قدیمی، بویژه با مطالعه مرجان ها، این احتمال وجود دارد که بتوان شرایط گذشته اقیانوس ها را بازسازی کرد.»

کشف اخیر داده های جدیدی را به اطلاعات پیشین پژوهشگران پیرامون تغییرات جوی می افزاید و سرعت و میزان چرخش اکسید دو کربن خارج از سطح اقیانوس به عمق آب ها را می سنجند.

رواک ابراز امیدواری می کند تحقیقات بیشتر و مطالعه مرجان های بسیار قدیمی بر دینامیک پیچیده اقیانوس، نوری بتابد و به اتخاذ سیاست جدیدی برای محافظت از این موجودات زنده دریایی ظریف و شکننده کمک نماید.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی 22 فروردین 1388 ساعت 08:52 ق.ظ http://www.30o.ir

سلام،
سال نو را به شما تبریک می گم... بلاگ خیلی، خیلی جالبی دارید.
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.30o.ir
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد