مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کشف سه گونه جدید دایناسور

بانجو، دایناسور گوشتخوار، به مراتب بزرگ تر و ترسناک تر از ولاسیرپتور بوده است.دیرین شناسان در استرالیا اعلام کرده اند که با بررسی و آزمایش فسیل های کشف شده در منطقه کوئینزلند، 3 گونه جدید دایناسور شناسایی شده اند.

دیرین شناسان یکی از دایناسورهای کشف شده را گوشتخواری ترسناک توصیف کرده اند که هر یک از پنجه هایش سه ناخن تیز دارد. دو دایناسور دیگر گیاهخوار هستند که یکی از آنها موجودی قدبلند و شبیه زرافه و دیگری موجودی کوتوله و شبیه اسب آبی توصیف شده است. قدمت فسیل های کشف شده، به اواسط دوره زمین شناختی کرتاسه، یعنی نزدیک به یکصد میلیون سال پیش برمی گردد.

فراتر از ولاسیرپتور

اسکات هاکنل، دیرین شناس موزه کوئینزلند گفت که دایناسور گوشتخوار با نام علمی "آسترالووناتور وینتوننسیس"، به مراتب بزرگ تر و ترسناک تر از گونه ولاسیرپتور است که در فیلم های پارک ژوراسیک مشهور شد. او به خبرنگاران گفت که این دایناسور گوشتخوار، یوزپلنگ زمان خود و سبک وزن و چابک بوده است.

پژوهشگرانی که این گونه ها را کشف کرده اند، نام آنها را بر اساس ترانه معروف استرالیایی "ماتیلدا در حال رقص والس" انتخاب کرده اند. دایناسور گوشتخوار به یاد بانجو پترسون، شاعری که این ترانه را در سال 2885 میلادی سرود، بانجو نامیده شده است.

نام دایناسور قدبلند شبیه زرافه، کلنسی با نام علمی "ویتونوتیتان واتسی" و نام دایناسور کوتوله که شبیه اسب آبی است، ماتیلدا با نام علمی "دیامانتیناسائوروس ماتیلدایی" گذاشته شده است. این دو دایناسور گیاهخوار ،گونه های جدیدی از تیتانوزاروس هستند، یعنی بزرگ ترین جانورانی که تاکنون روی زمین بوده اند. فسیل های بانجو (دایناسور گوشتخوار) و ماتیلدا (یکی از دایناسورهای گیاهخوار) که احتمالا شکارچی و شکار بوده اند، در کنار هم و در اعماق مردابی قدیمی و 98 میلیون ساله کشف شده اند.

کشف بزرگ

نتیجه این اکتشاف در نشریه علمی "پابلیک لایبرری آو ساینس وان" منتشر شد و آنا بلای، نخست وزیر کوئینزلند، جزئیات آن را در موزه تاریخ طبیعی عصر دایناسورهای استرالیا اعلام کرد. او گفت که این یافته ها اکتشافی مهم در درک علمی زندگی پیش از تاریخ در استرالیا است.

جان لانگ، دیرین شناس موزه ویکتوریا هم این یافته ها را "شگفت انگیز" خواند. او گفت که با این یافته ها، استرالیا برای اولین بار از سال 1981 میلادی، وارد نقشه بین المللی اکتشاف دایناسورهای عظیم الجثه شد. در سال 1981 میلادی، برای اولین بار کشف موتابراساروس، بزرگترین دایناسور چهارپایی که می تواند روی دوپای عقبش بایستد، اعلام شد.

منبع: بی بی سی

نظرات 2 + ارسال نظر
باقر عرفانیان 19 مرداد 1388 ساعت 10:37 ق.ظ http://zf86.blogfa.com

با سلام خدمت استاد عزیز ،وبلاگی را راه اندازی کردم خوشحال میشم که قدم رنجه نموده و وبلاگ ما را روشن کنید

saleh 17 شهریور 1388 ساعت 03:31 ب.ظ

ghadam ranje kardam.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد