مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

میلیون ها تن زباله پلاستیکی حیات دریازیان را تهدید می کند

دانشمندان این خبر را تایید کرده اند که میلیون ها تن زباله پلاستیکی در منطقه ای از اقیانوس آرام موسوم به "گرداب شمال اقیانوس آرام" شناور است.

یکی از دو کشتی حامل دانشمندان که برای مشاهده آلودگی پلاستیکی دریاها به شمال اقیانوس آرام سفر کرده بود اکنون بازگشته است.

این دانشمندان می گویند در حالی که به این منطقه نزدیک می شدند مقدار فزاینده ای از اشیاء پلاستیکی در اندازه های مختلف را مشاهده کرده بودند.

قرار است اکنون این دانشمندان تاثیر زباله های پلاستیکی بر حیات آبزیان را مطالعه کرده و برای پاکسازی دریاها پیشنهاداتی ارائه دهند.

گرداب شمال اقیانوس آرام، منطقه ای است که جریان آب مانند گرداب در جهت عقربه ساعت در حال چرخش است و آب چهار اقیانوس مهم در آنجا به یکدیگر می پیوندد.

بزرگ تر از تگزاس

جریان آب، میلیون ها تن زباله را به مرکز این گرداب آورده که اکنون منطقه ای بزرگ تر از مساحت ایالت تگزاس در آمریکا را پوشانده است.

حدود سه هفته قبل بود که دو کشتی برای بررسی این وضعیت از سانفرانسیسکو به راه افتادند.

اولین کشتی، اکنون ماموریت خود را پایان داده و بازگشته است و دومین کشتی هفته آینده به ماموریت خود پایان خواهد داد.

دانشمندانی که با این دو کشتی سفر می کردند بیش از 50 نوع از آلاینده های دریا را در 17 نقطه آزمایش کردند و جزئیات این مواد را یادداشت کردند.

وجود مقادیر بسیار زیاد مواد پلاستیکی موجب تعجب دانشمندان شده بود.

داگ وودرینگ، مسئول این پروژه گفت: " در حالی که بیش از 1600 کیلومتر از خشکی فاصله داشتیم و برای روزها هیچ کسی را ندیده بودیم، رد پای انسان در حتی دور افتاده ترین محل در کره زمین دیده می شد."

یکی دیگر از این دانشمندان افزود: "سی سال پیش در اولین ماموریتم به گرداب شمال اقیانوس آرام، تنها چند بطری شیشه ای، یک تور و شاید دو شیئی پلاستیکی را مشاهده کرده بودم. ولی در ماموریت اخیر به همان محل، وضع بسیار تغییر کرده بود به طوری که در ظرف تنها 30 دقیقه، بیش از 400 شیئی پلاستیکی در سطح آب مشاهده کردم."

وجود انواع مختلفی از جانوران بی مهره از جمله خرچنگ، اسفنج، انگل دریایی و جلبک که در میان این زباله ها زندگی می کردند، موجب این نگرانی شده که پلاستیک ممکن است به گسترش گونه های متجاوز و پیش رونده دریایی کمک کند.

دانشمندان اکنون نمونه های زباله ای را که جمع آوری کرده اند به دقت مطالعه خواهند کرد تا برای از میان برداشتن این زباله ها و تهیه برنامه پاکسازی دریاها راه های دقیق و علمی پیدا کنند.


منبع: بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد