مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کشف صدها تخم دایناسور در هند

زیست شناسان موفق به کشف صدها تخم دایناسور در روستایی در ایالت تامیل نادو در جنوب هند شده اند.

دانشمندانی که برای بررسی محیط زیست در دوره های باستانی، در حال حفاری بستر یک رودخانه بودند، لایه به لایه فسیل هایی را مشاهده کردند که در لانه های شنی قرار گرفته و به تخم های فسیل شده شباهت داشتند.

عکس ها و نمونه هایی که به دانشگاه های مختلف در هند آمریکا و کشورهای اروپایی فرستاده شد، این موضوع را تایید کردکه تخم های فسیل شده در حقیقت به دایناسورها تعلق داشته و می تواند تا 65 میلیون سال قدمت داشته باشد.

دانشمندان می گویند هریک از این تخم ها به بزرگی یک توپ فوتبال بوده و قطر آن بین 13 تا 23 سانتیمتر است.

دکتر رامکومار، که ریاست هیئت زمین شناسان را به عهده داشته می گوید: "اولین یافته مهم این است که این تخم ها در طبقات مختلف خاک یافت شده اند که به این معنی است که دایناسورها هر سال برای تخمگذاری به این محل می آمدند. نکته مهم دیگر کشف باقیمانده خاکسترهای آتشفشانی در روی تخم هاست که نشان می دهد ممکن است فعالیت کوه های آتشفشان موجب از بین رفتن نسل دایناسورها شده باشد."

دکتر رامکومار اضافه می کند که برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این یافته ها باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

دانشمندان می گویند این تخم ها به دایناسورهای گروه Sauropods تعلق دارد که نوعی از جانوران عظیم الجثه گردن بلند گیاهخوار بوده اند.

کشف فسیل دایناسور بالدار در چین

در همین حال گزارش شده که پژوهشگران چین موفق به کشف فسیل یک دایناسور پرنده با چهار بال در شمال شرق این کشور شده اند.

این کشف می تواند همان حلقه مفقوده در روند تکامل دایناسورها و به شکل پرنده درآمدن آنها باشد.

در مقاله ای در نشریه علمی Nature نوشته شده که فسیل کشف شده متعلق به دایناسور بالداری است ک 160 میلیون سال قبل در منطقه ای که اکنون شمال شرق چین است پرواز می کرده و احتمالا می توان نتیجه گیری کرد که پرندگان از نسل یک دایناسور کوچک چهار باله هستند که 160 میلیون سال قبل زندگی می کردند.

در ادامه این مقاله آمده که چهار بال داشتن این پرنده نشان می دهد که ممکن است دایناسورها قبل از این که به صورت پرنده درآیند دوره ای را که دارای چهار بال بوده اند گذرانده اند.

نویسندگان مقاله در اهمیت این کشف می گویند پیدا کردن فسیل این پرنده که به 160 میلیون سال قبل باز می گردد، این استدلال که دایناسورهای بالدار دیرتر از آن زندگی می کردند که بتوانند اجداد پرندگان محسوب شوند را زیر سئوال می برد.


منبع: بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد