مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

تا 10 سال دیگر قطب شمال بدون یخ خواهد بود

تحقیقات جدیدی که در باره وضعیت کوه های یخ در قطب شمال انجام گرفته، نشان داده است که ذوب آنها به قدری سریع است که ممکن است تا یک دهه دیگر بخش عمده یخ اقیانوس منجمد شمالی در فصل تابستان ذوب شده باشد.

پروفسور پیتر وادهمز از دانشگاه کمبریج، گفت محققان این دانشگاه در کاوشگری های اخیر خود در قطب شمال متوجه شده اند که قطر یخ در اقیانوس منجمد شمالی بسیار نازک تر و شکننده تر از حد انتظار آنها بوده است. او گفت چنین وضعیتی باعث می شود که یخ زودتر آب شود.

آقای وادهمز گفت یخ همواره مشخصه ای دائمی از کره زمین بوده اما ممکن است این مشخصه خیلی سریع جنبه ای موقت پیدا کند چون احتمالا تا 10 سال دیگر ماه های زیادی از سال قطب شمال حکم دریایی آزاد و قابل تردد برای کشتیرانی را خواهد داشت.

او از دهه 1960 شرایط یخ در قطب شمال را تحت مطالعه داشته است.

تازه ترین کاوشگری دانشگاه کمبریج، به نام "کاتلین"، اوایل امسال صورت گرفت که سطحی به مساحت 435 کیلومتر مربع یخ را در بر می گرفته است.

آقای وادهمز در سخنانی که در مراسم افتتاحیه ارزیابی جدید کاتلین ایراد می کرد، گفت: "اطلاعات به دست آمده از ارزیابی کاتلین، از این نظر عمومی جدید حمایت می کند که می گوید قطب شمال تا بیست سال دیگر در فصل تابستان بدون یخ خواهد بود و بخش عمده کاهش میزان یخ تا یک دهه آینده مشاهده خواهد شد."

به گفته او تردد دریایی سریع تر و دسترسی آسانتر به منابع گاز و نفت این نقطه از کره زمین از جمله مزایای کوتاه مدت ذوب یخ قطب شمال است.

اما در دراز مدت از دست دادن مشخصه ای دائمی از کره زمین خطرات زیادی را به همراه دارد.

او از جمله به خطر شتاب گرفتن روند گرمایش زمین، تغییر الگوی چرخش در اقیانوس و جو زمین و تاثیرات نامعلوم بر اکوسیستم، که ناشی از اسیدی شدن خارج از اندازه محیط زندگی گونه های زیستی آبزی است، اشاره کرد.


منبع: بی بی سی

نظرات 1 + ارسال نظر
مصطفی 29 مهر 1388 ساعت 08:55 ب.ظ http://www.jabe.ir

سلام وبلاگ جالبی داری یه سر هم به عکسای جدید جعبه بزن

موفق باشی....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد