مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

فسیل‌های مراغه منبع مطالعاتی سومین نسل دیرینه‌شناسان ژاپنی

دیرینه شناس ژاپنی گفت: فسیل‌های مراغه به ویژه گونه‌های فسیلی اسب سانان و گاوسانان این منطقه ، اصلی‌ترین منبع مطالعاتی سومین نسل دیرینه شناسان ژاپنی است.
ادامه مطلب ...

عروس دریایی غول پیکر

Echizen kurage نام ژاپنی ژله ماهی غول پیکری است که بیش از 2 متر قطر و 200 کیلوگرم وزن دارد و در آبهای ژاپن، چین وکره پراکنده است. وجود این جانور غول پیکر در این مناطق، اثرات بسیار جدی بر صنعت ماهیگیری گذاشته است. دانشمندان مدعی هستند که این مسئله به خاطر گرم شدن جهانی آب وهوا از کنترل خارج شده است، چرا که افزایش دما باعٍث افزایش نرخ بالای تکثیر آنها می شود. البته عده ای دیگر نیز معتقدند بهره برداری بیش از حد از ماهیان توسط انسان باعث افزایش میزان پلانکتونها که غذای عمده ژله ماهیان است، شده است. در هر صورت باز هم انسان مقصر است. لازم به ذکر است که این عروسان دریایی دارای سلولهای نیش زننده بسیار سمی می باشند و صدمات جدی ببار می آورند.

 

jelly.jpg

 

jelly2.jpg

 

jelly3.jpg

 

jelly4.jpg

آوازهای فراصوت قورباغه ماده برای انتخاب شریک زندگی

دانشمندان آمریکایی با بررسی ویژگیهای شگفت انگیز گونه ای قورباغه ساکن چین دریافتند که این حیوان برای انتخاب شریک زندگی خود آوازهایی را در بسامد فراصوت می خواند.  تنها چند گونه از حیوانات شامل نهنگ ها، دلفین ها، خفاش ها و بعضی از حشرات هستند که توانایی برقراری ارتباط با همنوعان خود را با استفاده از صداهای فراصوت دارند. همچنین تعداد معدودی از حیوانات مثل "جغد انبار غله" و فیل هستند که برای تشخیص محل دقیق یک نقطه از اصوات استفاده می کنند. نتایج این تحقیقات که در مجله "نیچر" منتشر شده است نشان می دهد که بیشتر قورباغه های ماده تار صوتی ندارند و شریک زندگی خود را از بین قورباغه های نر گروه آوازخوانان انتخاب می کنند. جنس ماده این گونه از قورباغه ها، با انتشار یک سری آوازهای کوتاه و تیز، نرها را جلب می کنند. این آوازها تنها زمانی تولید می شوند که ماده آمادگی بارورکردن تخمها را داشته باشد. همچنین ماده های شگفت انگیز این گونه از قورباغه های چینی می توانند این آوازهای فراصوت را همزمان در بسامدهای دیگر نیز ارسال کنند، به این ترتیب همانند رادیویی که روی کانالهای مختلف برنامه پخش می کند عمل می کنند. بخشی از بسامدهای این آواز برای گوش انسان قابل درک است درحالی که بخش دیگری از آن که از بسامدهای فراصوت ساخته شده اند در آستانه شنوایی انسان قرار ندارند، بنابراین گوش انسان قادر به شنیدن آنها نیست.
منبع: آفتاب یزد

کاهش شدید جمعیت حیوانات وحشی

بز کوهی آفریقایی

بر اساس آمار و اطلاعاتی که انجمن جانورشناسی لندن گردآوری کرده است، از سال ۱۹۷۰ تا کنون بین یک چهارم تا یک سوم حیوانات وحشی جهان از میان رفته اند.

ادامه مطلب ...

گورخر ایرانی در حسرت آب

خشکسالی و کمبود علوفه باعث شده تا زایمان گورخر ایرانی(آسیایی) با مشکل روبه رو شود و این جانور به سکونتگاههای انسانی کوچ کند.  به دنبال خشکسالی شدید در سمنان، بوته‌ها و پوشش گیاهی این استان آسیب جدی دیده است و همین مساله زندگی گورخر ایرانی را به شدت تهدید می‌کند.

ادامه مطلب ...

خرس قطبی در فهرست حیوانات در معرض خطر

خرس قطبی

دولت آمریکا براساس قانون حفاظت از حیات وحش خرس قطبی را در فهرست "گونه های تهدید شده" قرار داده است؛ البته با ذکر این شرط که موقعیت تازه تاثیری نامطلوب بر اقتصاد آمریکا نداشته باشد.
ادامه مطلب ...

موافقت پنهانی محیط زیست و اداره راه برای قطع ١٢ هزار اصله درخت

؛تابستان کم کم از راه می رسد و احتمالا بسیاری از مردم کشورمان برنامه هایی برای مسافرت و تفریح دارند.ولی آیا می دانید بخشی از جنگل های شمال در معرض تهدید قطع درختان برای بازسازی و تعریض جاده «پارک ملی گلستان» قرار دارد؟ این در حالی است که ٢ سال قبل نیز مسئولان قصد داشتند بخش عمده ای را از درختان گلستان قطع کنند ولی با مخالفت شدید کارشناسان و مردم این طرح متوقف ماند. تا آن که چندی پیش مطابق خبری که یکی از روزنامه ها مطرح کرد عملیات قطع ١٢ هزار اصله درخت و تخریب پوزه های سنگی پارک ملی گلستان بار دیگر از سر گرفته شده است و این در حالی است که تاکنون بارها طرفداران محیط زیست و دانشگاهیان نسبت به قطع درختان این جنگل هشدار و واکنش نشان داده اند. اما چرا درختان پارک ملی گلستان، قطع (و یا تهدید به قطع) می شوند و سازمان محیط زیست چه برنامه هایی در این باره دارد؟

ادامه مطلب ...

زیستگاه پرندگان مهاجر در آستانه نابودی

با خشک شدن تالاب «کجی نمکزار نهبندان» تنها زیستگاه زمستانی پرندگان مهاجر در منطقه خشک خراسان جنوبی از بین می‌رود.     

ادامه مطلب ...

رقم بالای کمک کرم‌های‌ خاکی به ایرلند

به گزارش سرویس بین الملل «جهان» و به نقل از خبرگزاری فرانسه، طی مطالعاتی که از سوی وزارت محیط زیست ایرلند انجام گرفته است حاکی از آن دارد، کرم‌های خاکی هر ساله رقمی معادل 700 میلیون یورو برای پاکسازی باقی مانده بقایای درطبیعت به اقتصاد این کشور کمک می کند.
ادامه مطلب ...

کوسه‌ها قربانی عروسی‌ها در سنگاپور

شکوفایی اقتصادی در سنگاپور و به دنبال آن افرایش تعداد عروسی‌ها، باعث افزایش مصرف باله کوسه – یکی از ضروریات جشن عروسی در این کشور - شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه سنگاپوری‌ها در سال  2007 بیش از 470 تن باله کوسه خوردند که نسبت به 182 تن در سال قبل افزایشی بیش از دو برابر را نشان می‌دهد.
رشد اقتصادی فزاینده سنگاپور در سال 2007 و افزایش شمار افرادی که ازدواح می‌کنند، با وجود افزایش 30 درصدی قیمت سوپ باله کوسه و تقاضای گروه‌های طرفدار حفظ محیط زیست، تقاضا برای این غذا را افزوده است. سوپ باله کوسه یکی از غذاهای محبوب در ضیافت‌های عروسی چینی است و نمادی از مرتبه اجتماعی به حساب می‌آید.
به گفته خانم روث سوه مدیر ارتباطات هتل ماندرین اوریانتال در سنگاپور اغلب زوج‌ها این غذا را یکی از ضروریات جشن عروسی می‌شمارند و نبود آن را مایه آبروریزی می‌دانند. اما او می‌گوید که این هتل تنها از باله کوسه‌های پرورشی استفاده می‌کند. در مقابل مایکل آو ،یک فعال در زمینه حفظ حیوانات دریایی، می‌گوید بیش از 30 کوسه باید کشته شوند تا باله لازم برای یک مهمانی عروسی با 300 مهمان فراهم شود.

عمارت ملک، بوشهر

"عمارت ملک" متعلق به حاج ملک التجار ، حکمران بوشهری در اواخر حکومت قاجار و دوران حضور قوای انگلیس در جنوب کشور است، به سبک کاخ های فرانسوی در دو طبقه احداث شده است. بنا به گفته یکی از ساکنان این عمارت، در حال حاضر این ساختمان محل زندگی دهها خانواده بی سر پناه شده است که هر یک در یکی از اتاقهای این بنا زندگی می کنند، با توجه به صحبتهایی که با یکی از بچه های ساکن این عمارت نیز داشتم، هیچگونه امکاناتی از قبیل برق در این ساختمان موجود نیست و ساکنان آن در شرایط خاصی بسر می برند  و این در حالیست که ظاهرا اقدام خاصی برای اسکان ساکنان این عمارت در مکان مناسب دیگر و حفظ و مرمت این بنای تاریخی صورت نگرفته است. در پایان، دختر بچه توضیح دهنده مطالب فوق تقاضای حق الزحمه برای توضیحاتش کرد که مبلغ ناقابلی تقدیم شد.

P4160107.jpg Emarate Malek picture by tarahomi

 

P4160105.jpg Emarate Malaek picture by tarahomi

امیدی به زنده ماندن "هامون" نیست

هامون برای نجات خود از خشکسالی، تنها چشم به آسمان دارد تا شاید در ارتفاعات هندوکش افغانستان بارانی بیاید و سیرابش کند.

ادامه مطلب ...

دایناسور خویشاوند مرغ و شترمرغ

گروهی از دانشمندان آمریکایی با شناسایی پروتئینی که در بقایای فسیلی دایناسورها و مرغهای امروزی کشف شده نشان دادند که دایناسورها تیرانوساروز رکس از خویشاوندان مرغ و شترمرغ هستند.    

ادامه مطلب ...

آوازهای عاشقانه لمورها برای انتخاب شریک زندگی

گروهی از زیست شناسان آلمانی کشف کردند که لمورهای ماده شریک زندگی خود را برپایه ابیات عاشقانه ای که لمورهای نر می خوانند انتخاب می کنند. 


ادامه مطلب ...