مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

احتمال وجود حیات در مریخ

یافته های جدید سازمان ملی فضایی آمریکا (ناسا) بحث درباره احتمال وجود حیات در کره مریخ را داغ تر کرده است.یافته های جدید ناسا به این احتمال قوت بخشیده که شاید در زیر لایه های سنگی مریخ، حیات در حال شکل گیری است. تلسکوپ های روی زمین، انتشار گاز متان را از زیر زمین کره مریخ ردیابی کرده اند. برای انتشار این گاز دو توضیح وجود دارد؛ یک احتمال این است که بر اثر نوعی تاثیر متقابل و ساده میان سنگ و آب ،این گاز تولید شده و راه خود را به سطح مریخ باز کرده است. توضیح دیگر این است که شاید کلونی هایی از موجودات میکروسکوپی در زیر لایه سطحی کره مریخ زندگی می کنند و مانند موجودات تکامل یافته تر روی زمین از خود گاز متان تولید و منتشر می نمایند.لیسا پرات زیست شناس دانشگاه ایندیانا در این باره گفت: "گاز متان ممکن است فضولات میکروب هایی باشد که متان تولید می کنند. متان همچنین می تواند غذای میکروب هایی باشد که از آن تغذیه می نمایند. در هر دو صورت، این یافته بسیار هیجان انگیز است زیرا ما شواهدی به دست آورده ایم که با استفاده از آنها باید بیشتر درباره احتمال وجود حیات در مریخ تفکر و بررسی کنیم." دانشمندان دهها سال است که برای یافتن پاسخ این سوال ، یعنی وجود حیات در مریخ ، سرگرم تحقیق هستند. تاکنون هیچ پاسخ قطعی برای این سوال پیدا نشده است. دانشمندان قصد دارند در مرحله بعدی تحقیقات خود تا سه سال آینده یک روبات به مریخ بفرستند که با کمک دستگاههای متصل به آن درخواهند یافت آیا گاز متان کشف شده در مریخ حاصل فعل و انفعالات موجودات زنده میکروسکوپی است یا خیر.

ماموتها، ناشناخته‌هایی جذاب و مملو از معما

ماموتها از جمله جذاب ترین گونه های منقرض شده ای هستند که تنها 13 هزار سال با بشر امروزی فاصله داشته اند. از این رو کشف هرگونه مدرکی درخصوص چگونگی انقراض نسل آنها برای دانشمندان جذاب خواهد بود.

ادامه مطلب ...

قورباغه‌های سمی در حال انقراض‌اند

مسئولان آکواریوم ملی بالتیمور در مریلند ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که به‌علت افزایش دمای کره زمین و از میان رفتن زیستگاه‌های قورباغه‌های سمی، نسل این دوزیستان سبز دچار انقراض شده است.

به گزارش ساینس‌دیلی، براساس یک گزارش آماری صورت گرفته توسط محققان زیست‌شناس دانشگاه مریلند، ‌مشخص شد که بیش از 16 هزار گونه مختلف از دوزیستان در حیات وحش آمریکا زندگی می‌کنند که نسل آنها نیز به علل مختلف نظیر مشکلات جوی و زیست‌محیطی در حال انقراض است.

«جک کاور»، یکی از مسئولان این آکواریوم معتقد است، یک روز فرا می‌رسد که مردم و دوستداران دوزیستان باید مسافت زیادی برای مشاهده قورباغه‌های سمی بپیمایند و به مناطق بسیار دور سفر کنند.قورباغه‌های سمی درختی، یکی از سمی‌ترین و مرگبار‌ترین دوزیستان در جهان و در میان دوزیستان دیگر به‌شمار می‌رود که با تغییر رنگ پوست خود، به راحتی می‌توانند خودشان را از دید دشمنان‌شان که اغلب پرندگان هستند، نجات داده و به راحتی مخفی شوند.

قورباغه‌های سمی که در محوطه‌ای بسته نظیر آکواریوم‌ها به دنیا می‌آیند و رشد می‌کنند، به‌طور کامل سمی نیستند و برای جانداران دیگر بی‌خطرند.

قورباغه‌های سمی با نام علمی «دندروی باتیدای» شناخته شده و بر خلاف قورباغه‌های دیگر که در شب به شکار می‌روند و تمام روز را به استراحت و هضم غذایشان می‌پردازند، ‌این نوع از قورباغه‌ها در روز به شکار می‌روند. علاوه براین، ‌میزان سمی بودن این قورباغه‌ها، بستگی به نوع و گونه آن دارد و با تغییر گونه و رنگ، میزان سمی و زهرآگین بودن این قورباغه‌ها نیز تغییر می‌کند.

کلیسای زیبای رستاخیز مسیح در سنت پترزبورگ

 این بنا که به نام 

 Resurrection of Christ Church یا  The Church of Our Savior on Spilled Blood  

می باشد، بین سالهای ۱۸۸۳ و ۱۹۰۷ میلادی ساخته شده است.  


PC290055.jpg Resurrection of Christ Church picture by tarahomi

   

ادامه مطلب ...

دریاچه ارومیه؛ مدفن پساب‌های صنعتی

در حالیکه بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه به اوج خود رسیده و محافل مختلف از وقوع فاجعه ای بزرگ خبر می دهند این تالاب بخت برگشته از سوی نهادهای مختلف به مکانی برای تخلیه پسابهای خطرناک صنعتی تبدیل شده است.  پارک ملی دریاچه ارومیه که به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود در فهرست زیستگاه‌های جهانی یونسکو به ثبت رسیده امروزه به مکانی برای جبران کاستی‌ها و ناکارآمدی برخی مدیریت‌های منطقه ای تبدیل شده است.
ادامه مطلب ...

دریاچه ملی گهر را 10 تن زباله بلعید



    دنیای زیبای دریاچه «گهر» واقع در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» لرستان را زباله ها از وجاهت و شکوه و جذابیت انداخته اند.  براساس اظهارات اهالی، پس از بازدید گردشگران خارجی و داخلی از دریاچه گهر در یکی دو سال اخیر بیش از 10 تن زباله در اطراف دریاچه برجای مانده است.
    اگرچه به همت اعضای تشکل های زیست محیطی غیردولتی شهرستان دورود و تعدادی از محیط بانان منطقه، بیش از 5 تن زباله در آبان ماه جمع آوری شد؛ اما تاکنون این زباله ها از منطقه خارج نشده و با فرارسیدن زمستان و فصل بارندگی و همچنین وجود حیوانات بومی مثل گراز، مسلما گونی های زباله جمع آوری شده در معرض پوسیدگی و پارگی قرار دارند و دوباره طبیعت را آلوده می کنند.
    رحیم کاکاوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: متولی حمل زباله از این منطقه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان است. این سازمان طی عقد قرارداد با یک شرکت خصوصی به آنها اجازه داده در منطقه مستقر شوند و این شرکت با عقد قرارداد، تهیه خوراک، تامین رفاه گردشگران و جمع آوری زباله های بر جای مانده از بازدیدهای آنها را بر عهده گرفته است. رحیم کاکاوند به سبزپرس گفت: زباله های جمع آوری شده باید با قایق از دریاچه عبور داده شوند و چون امکان حمل آنها با خودرو نیست بهتر است از چهارپایان برای انتقال آن استفاده شود.
    این فرآیندی زمان بر است و در حالی است که با فرارسیدن زمستان انتقال زباله به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و عملابارش برف، عبور از این منطقه را حتی با چهارپایان ناممکن می کند.
    حسین فرهادی نژاد، مسوول پروژه گهر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در این باره گفت: طبق قانون، جمع آوری زباله این منطقه از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.
    گَهَر (به فتح اول و دوم) یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در 60 کیلومتری شهرستان دورود و کنار یک جنگل طبیعی قرار دارد. این منطقه، در گذشته منطقه نمونه گردشگری شناخته شده و پروژه دریاچه گهر (که در اصل 2 دریاچه است) سال 1383 عنوان «ملی» گرفته است!

کشف 3 گونه ناشناخته سوسمار در فلات ایران

سئول مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان از کشف 3 گونه ناشناخته سوسمار در فلات ایران خبر داد.

فرهنگ ترکی با بیان اینکه این مطالعه توسط یک تیم 8 نفری صورت گرفته است، تصریح کرد: گونه‌های سوسمار شناسایی شده تا‌کنون در سطح جهانی ناشناخته مانده بودند و برای نخستین بار است که در دنیا وجود این‌گونه‌ها گزارش داده می‌شود.

این محقق برجسته لرستانی ادامه داد: براساس این تحقیقات 2 گونه از این سوسمارها در لرستان و یک گونه دیگر در استان ایلام کشف شده است. ترکی با اشاره به اینکه گونه‌های ناشناخته‌ای که در لرستان کشف شدند از گروه «جکوهای برگ انگشتی» و «جکو‌های پا کوتاه» هستند، افزود: گونه شناخته شده در استان ایلام از گونه «جکوهای برگ انگشتی» است.

وی با بیان اینکه این تحقیق به سرپرستی مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان انجام شده، یادآور شد: دانشگاه‌های پیام نور لرستان، محقق اردبیل، دانشگاه شیراز، دانشگاه رازی و دانشگاه لرستان در این تحقیق همکاری کرده‌اند.

فرهنگ ترکی با تاکید بر اینکه با چاپ این مقاله مرکز تحقیقات اکولوژی و خزنده - دوزیست شناسی لرستان برنامه تحقیقاتی سال 2008 خود را به پایان رساند، خاطرنشان کرد: این مرکز تنها مرکز تحقیقات خزنده شناسی در خاورمیانه است و به این لحاظ تحقیقات صورت گرفته در این مرکز دارای اهمیت جهانی است.

منبع: همشهری آنلاین

کلیسای جامع ارتدکس کازان در سنت پترزیورگ (Kazan Cathedral)

این کلیسا بین سالهای 1801 تا 1811 میلادی و متاثر از معماری روم و به سبک یکی از قصرهای رومی ساخته شده است. و به دلیل شکست ناپلئون در سال 1812در جنگ با روسیه به عنوان نماد پیروزی روسیه نیز محسوب می شود. این کلیسا در سال 1922 توسط بلشویک ها بسته شد و از سال 1932به مدت چندین سال به عنوان "موزه مذهب و الحاد" در راستای اهداف الحادی مورد استفاده قرار گرفت. ظاهراً از سال 1992 مجدّداً تحت عنوان کلیسای ارتدوکس فعالیت خود را از سر می گیرد. داخل کلیسا بسیار زیبا است و بر روی دیوارها و سقف آن نقاشی های مذهبی کشیده شده است. فضای معنوی خاصی  بر کلیسا حاکم است و افراد زیادی مشغول دعا و روشن کردن شمع هستند. صف بسیار طویلی در مقابل محراب وجود دارد تا تک به تک در مقابل محراب دعا کنند. در خارج این مکان، مانند سایر اماکن دیدنی دیگر، افرادی با لباس های سلطنتی در ازای دریافت پول با پرداخت کننده، عکس می گیرند. متاسفانه امکان تهیه عکس از داخل کلیسا نبود. این تصاویر را از نمای بیرونی این مکان زیبا تهیه کرده ام.


PC290058.jpg Kazan Cathedral, St. Petersburg picture by tarahomi



ادامه مطلب ...

آشنایی با پروتکل کیوتو

پروتکل کیوتو پروتکلی برای "کنوانسیون چارچوب تغییر آب و هوای سازمان ملل"  (UNFCCC) مصوب سال 1992 با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای عامل تغییر آب و هوای کره زمین است. "کنوانسیون چارچوب تغییر آب و هوای سازمان ملل"  در سال 1992 قدم بزرگی در پرداختن به مسئله گرمایش جهانی بود.
 

ادامه مطلب ...

داروین دویست ساله شد

  

 

سال ۲۰۰۹، سال چارلز داروین است. ۲۰۰ سال از تولد و ۱۵۰ سال از انتشار کتاب دوران ساز "اصل انواع" وی می‌گذرد، با این وجود هنوز از داروین به عنوان با نفوذترین زیست‌شناس جهان یاد می‌شود. نظریه تکامل وی، انقلابی در زیست‌شناسی به حساب می‌آید.

ادامه مطلب ...

تصاویری از مسجد سنت پترزبورگ (St. Petersburg)

این مسجد زیبا که متعلق به برادران اهل سنت می باشد، در مرکز شهر قرار دارد و هر روز در آن نماز جماعت برگزار می شود. در روزهای جمعه به دلیل برگزاری نماز جمعه هزاران مسلمان در آن حضور می یابند. این مسجد زیبا دارای دو طبقه می باشد و در صحن آن مدرسه علمیه نیز دایر است. در روزهای جمعه تعداد زیادی مستمند مسلمان و غیرمسلمان در حیاط مسجد دیده می شوند که منتظر کمک نمازگزاران، پس از اتمام نماز جمعه هستند. همچنین در روزهای جمعه در این مکان، محصولات گوشتی تهیه شده از ذبح اسلامی(البته با قیمتی بیش از موارد مشابه که بصورت غیر اسلامی تهیه شده اند)  به فروش می رسد. تصاویر زیر را از این ینای زیبا تهیه کرده ام. 

  

PC210065.jpg Saint Petersburg Mosque picture by tarahomi 

 

ادامه مطلب ...

زندگان جاوید

آنها که تن به هر ذلتى مى‏دهند تا زنده بمانند، مرده‏هاى خاموش و پلید تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده‏اند و مرگ خویش را انتخاب کرده‏اند - در حالى که صدها گریزگاه آبرومندانه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود - توجیه و تأویل نکرده‏اند و مرده‏اند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که براى ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده‏اند؟ هر کس زنده بودن را فقط در یک لَشِ متحرک نمى‏بیند، زنده بودن و شاهد بودن حسین را با همه وجودش مى‏بیند، حس مى‏کند و مرگ کسانى را که به ذلت‏ها تن داده‏اند تا زنده بمانند، مى‏بیند.

دکترعلى شریعتى

نگرانی درباره صخره های مرجانی دریایی

پژوهشگران می گویند میزان رشد بزرگ ترین صخره های مرجانی دریایی استرالیا Great Barrier Reef از سال1990 تاکنون، پائین ترین حد در 400 سال اخیر بوده است. دانشمندان انستیبوی علوم دریایی استرالیا، شماری از عوامل از جمله تاثیر گرم شدن هوای کره زمین و افزایش میزان اسید آب اقیانوس را مسبب این پدیده می دانند.

به گفته این دانشمندان کاهش رشد مرجان ها سبب خواهد شد که بقای گونه هایی از گیاهان و جانوران که از این صخره ها تغذیه می کنند به خطر بیافتد.صخره های مرجانی استرالیا، بزرگ ترین این نوع صخره ها در جهان است و از دو هزار و 900 صخره مرجانی مجزا و 900 جزیره تشکیل شده است.

از عمر بزرگ ترین صخره های این مجموعه قرن ها می گذرد و در حال حاضر، رشد حجم آنها معادل تنها یک و نیم سانتیمتر در سال است.دانشمندانی که در تحقیقات در باره صخره های مرجانی شرکت داشته اند می گویند چنانچه این روند ادامه یابد تاسال 2050 میزان رشد این صخره ها به صفر خواهد رسید.

آنان هشدار می دهند که به علت این واقعیت، باید به زودی منتظر تغییراتی در تنوع گونه های زیستی، چه در صخره های مرجانی استرالیا و چه در صخره های مرجانی اقیانوس های سراسر جهان باشیم.


منبع: بی بی سی

ستاره‌های دنباله‌دار، مسببان اصلی انقراض عظیم امریکای شمالی

دانشمندان با بررسی خاک مناطقی از شمال قاره آمریکا دریافتند علت انقراض حیوانات و از بین رفتن تمدن ساکنان اولیه این منطقه در 12 هزار و 900 سال گذشته، برخورد ستاره‌های دنباله‌دار به سطح زمین بوده است. به گزارش میراث آریا (chtn)، این اطلاعات با اکتشاف ریزدانه‌های الماس گونه‌ای به دست آمدند که در شش نقطه مختلف قاره آمریکای شمالی یافت شده و به احتمال زیاد عاملان اصلی به وجود آمدن یک دوره 1300 ساله یخبندان شده بودند.
داگلاس کنت، استاد دانشگاه اورگن آمریکا گفت: گزارشات ارائه شده آثاری جوی را نشان می‌دهد که در 13 هزار سال گذشته تغییرات بسیاری در جو و آب و هوای زمین ایجاد کرده است.
وی افزود: مطالعات انجام شده روی نمونه‌های خاک مناطقی همچون مینسوتا، اوکلاهاما، کارولینای جنوبی و مناطقی از کانادا نشان داد، دسته عظیمی از ستارگان دنباله‌دار یا شهاب سنگ‌های کربنی با سرعت زیاد و به صورت آتشی وارد جو شده و پس از برخورد با انفجار تغییرات عظیمی در شرایط آب و هوایی زمین به وجود آورردند. دانشمندان معتقدند این اسلحه دودزا با برخورد خود در 12 هزار 900 سال گذشته عصر یخبندان و نابودی موجودات را به وجود آورد.