مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در شمال

در حالی که شنیده‌ها و اخبار منتشره حاکی است در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان مازندران،‌ بار دیگر بر ضرورت ساخت پالایشگاه و کارخانجات خودروسازی در این استان تاکید شده، بیش از 50 نفر از اساتید و محققان دانشگاه‌های منابع طبیعی تهران، ‌گرگان، گیلان، ‌ساری و... به همراه اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در تهران و ساری و نیز جامعه جنگلبانی ایران با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور خواستار تجدیدنظر در اجرای برخی طرح‌های مخرب محیط ‌زیست و توجه بیشتر به تهدیدات زیست‌محیطی کشور به ویژه در مناطق شمالی کشور و نیز ارتقا جایگاه سازمان جنگل‌ها و مراتع به وزراتخانه شدند. موضوع استقرار صنایع آلاینده در سه استان شمالی در حالی مطرح می‌شود که طبق قوانین موجود و مصوبات قبلی دولت استقرار هرگونه صنایع آلاینده و نیز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در این سه استان ممنوع اعلام شده بود اما در دو، سه سال اخیر موضوع ساخت پتروشیمی در گلستان،‌ ساخت پالایشگاه در کنار تالاب بین‌المللی میانکاله و نیز پتروشیمی در گیلان از سوی دولت مطرح و پیگیری شده که با مخالفت کارشناسان محیط ‌زیست همراه شده است.

ادامه مطلب ...

قزاقستان آلوده‌کننده‌ترین کشور حاشیه خزر

رئیس دبیرخانه برنامه محیط زیست دریای خزر گفت: قزاقستان آلوده‌کننده‌ترین کشور حاشیه دریای خزر است.فریتز شلینگمن، مشاور ارشد برنامه حفاظت از محیط زیست  سازمان ملل در خصوص آلودگی ناشی از زباله‌های اتمی افزود: در زمان اتحاد جماهیر شوروی، متأسفانه دفن زباله‌های اتمی را در سواحل دریای خزر داشتیم، اما خوشبختانه این موضوع با برگزاری همایش‌ها و پیشنهاد راهکارهای جایگزین به طور کامل منتفی شد.

ادامه مطلب ...

چکاوکها اصوات‌ناشاخته را فرا می‌گیرند

تحقیقات متخصصان دانشگاه کانبرا نشان می دهد که چکاوکها توانایی فراگیری اصوات ناشناخته و هشداردهنده گونه های مختلف را داشته و پس از یادگیری به آنها واکنش نشان می دهند.

ادامه مطلب ...

اختاپوس چقدر باهوش است؟

ارسطو اختاپوس را خیلی دست‌‌کم می‌‌گرفت. او می‌‌نویسد «اختاپوس موجود احمقی است، زیرا اگر در آب فروبرده شود، به دست انسان نزدیک می‌‌شود.» 24 قرن بعد، این موجود «احمق» از شهرت بسیار بهتری برخوردار شده است. YouTube پر از شواهدی است که بعضی ممکن است آنها را نشانه هوش اختاپوس بنامند. یکی خودش را به طرزی غیرعادی شبیه سفره‌‌ماهی کرده است. دیگری پیش از آنکه مثل برق از جلوی دوربین سمج فرار کند، از مرجان‌‌ها تقلید می‌‌کرد. سومی بازوهایش را به طرف یک شیشه دراز می‌‌کند، در آن را می‌‌پیچاند و باز می‌‌کند و با خرچنگی که درون آن است از خود پذیرایی می‌‌کند. ژورنال‌‌های علمی درباره یادگیری در اختاپوس، شخصیت در اختاپوس و حافظه اختاپوس، مقاله‌‌های پژوهشی چاپ می‌‌کنند. اختاپوس اکنون حتی به صفحات ژورنال «خودآگاهی و شناخت» نیز راه پیدا کرده است (همراه با سرپایان دیگری همچون اسکوئید و ماهی مرکب). عنوان مقاله این است: «خودآگاهی سرپایان: شواهد رفتاری.»

ادامه مطلب ...

دکتر احمد قهرمان، گیاه‌شناس برجسته ایران درگذشت

Ghahraman.jpg Dr. Ghahraman picture by tarahomi


دکتر احمد قهرمان، استاد برجسته گیاه شناسی، که از او به‌عنوان پدر علم گیاه شناسی ایران نیز یاد می‌شود، در پی یک بیماری کوتاه مدت درگذشت.

وی طی نیم قرن تدریس، لحظه‌ای از پژوهش و تحقیق بازنایستاد که حاصل آن بیش از 40 کتاب در زمینه‌های مختلف گیاه شناسی است.

از جمله تالیفات وی، مجموعه فلور رنگی ایران است که مهم‌ترین مرجع تحقیق در باره جغرافیای گیاهی ایران به شمار می‌رود.

دریافت مدال طلای اینشتین و جایزه سازمان یونسکو، مدال طلای جشنواره خوارزمی، انتخاب کتاب کورموفیت‌های ایران وی به‌عنوان کتاب سال در دوره سیزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی، برخی از افتخارات این چهره ماندگار علمی است.

قهرمان در سال 1307 در بابل به دنیا آمد و پس از 80 سال عمر پرثمر علمی با زندگی وداع کرد و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

هیچ درخت کهنسالی نباید قطع شود

گرچه گفت‌وگوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با باشگاه خبرنگاران جوان که طی آن از صدور حکم قطع 40 اصله درخت کهنسال به‌دلیل مبارزه با خرافه پرستی، سبب شد تا دوستداران محیط‌زیست و طبیعت آخر هفته پر اضطرابی را پشت سر بگذارند؛ اما رئیس شورای‌عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با همشهری از متوقف شدن این روند خبر داد.

ادامه مطلب ...

پیش از دایناسورها موجودات عجیبی در زمین می زیسته‌اند

میلیون ها سال قبل از دایناسورها موجودات عجیبی ساکن کره زمین بوده‌اند. ‌به نوشته روزنـامـه ایـنـتـرنـتـی روسـی ایـزوستیا، بقایای موجودات عجیبی که دانشمندان طی بررسی های جـداگانه خود ‌در استرالیا و جنوب چین کــشـــف کــرده‌انــد نــشـان مـی‌دهـد، مـوجـود هشت پایی سیصد میلیون سال قبل در کره زمین می‌زیسته است. ‌به گفته مائویان جو از انستیتو زمین شناسی نانجین چین، در دورانی که هنوز زنـــدگـــی در خــشــکــی وجــود نــداشـتــه، ایــن ‌مــوجــودات در اقـیــانــوس جـهــانــی زنـدگـی می‌کرده‌اند. ‌گفتنی است، این دانشمند چینی به طور اتفاقی نتایج کشف خود را به جیمز هلینهویز همکار استرالیایی اش نشان داد ‌و متوجه شد وی نیز در نوت بوک خود تصاویر فسیل‌های این موجودات را ثبت کرده است. تاکنون هشت نمونه از این ‌موجودات در چین و هفت مورد در استرالیا کشف شده است. ‌این موجود نرم تن، هشت پای فنری شکل داشته که با فاصله اندکی از یکدیگر قرار گرفته بودند و در اعماق آب ‌زندگی و از مواد موجود در آن تغذیه می کرده است.


مورچه ها در کنترل مدیریت ترافیکی از انسان ها توانا ترند

محققان با بررسی زندگی مورچه ها دریافتند که این جانداران در پیچیده ترین و شلوغ ترین شرایط، دچار گره خوردگی و ازدحام نشده و با هدایت یکدیگر به مسیر های جدید از قفل شدن مسیرهای عبور و مرور خود جلوگیری می کنند.
ادامه مطلب ...

قطع 220 هکتار جنگل برای احداث سد نرماب

  در صورت موافقت سازمان جنگل ها با ساخت سد نرماب در استان گلستان، بیش از 220 هکتار از جنگل های هیرکانی باستانی ایران در معرض نابودی قرار خواهد گرفت. بخشی از این جنگل ها که دارای گونه های ارزشمندی چون بلوط، ممرز و انجیلی هستند، جزء گونه های بازمانده دوران سوم زمین شناسی جنگل های اروپا هستند که اکنون فقط در شمال ایران یافت می شوند. در همین حال چهار روستا و بخش هایی از اراضی زراعی آبی ارزشمند منطقه در صورت ساخت این سد زیر آب خواهد رفت که قرار است توسط آب منطقه یی گلستان از روستاییان خریداری شود و تعدادی نیز جا به جا شوند.  

ادامه مطلب ...

صدای بال پرندگان مهاجر در آسمان خوزستان پیچید

پرندگان مهاجر، مناطق سردسیر شمالی کره زمین را پشت سر گذاشتند و به خوزستان آمدند.     آغاز کوچ زمستانی آنها آسمان آبی رنگ کرانه های خلیج فارس را سرشار از زیبایی کرده است. 
اگرچه نسل بسیاری از این گونه ها از جمله درنای سیبری مشهور به سوسن سپید در حال انقراض است، اما امید می رود که مردم خونگرم جنوب، امسال با این مسافران آسمان مهربان تر باشند. 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست خوزستان گفت: این پرندگان همزمان با آغاز فصل سرما از مناطق شمالی ایران، کشورهای آسیای میانه، روسیه و سیبری به منظور گذران فصل زمستان وارد استان می شوند. وی اردک مرمری، غاز پیشانی سفید، اکاس آفریقایی، غول هواسی آنقوت، اردک سرسفید، گیلان شاه و عروس غاز را از جمله پرندگان مهاجر شناسایی شده در استان برشمرد و افزود: تاکنون بیش از 285 گونه در قالب 600 هزار پرنده مهاجر در استان شناسایی شده است. 
عادل مولاافزود: این پرندگان تا نیمه اسفند ماه در تالاب ها و آبگیرهای استان از جمله ناصری هورالعظیم و میانگران سکونت می کنند. به منظور جلوگیری از انقراض پرندگان و شکار، ماموران یگان حفاظت استان از ابتدای مهاجرت پرندگان کار گشت و کنترل را به صورت مستمر انجام داده و با متخلفان شکار و صید برخورد می کنند.

مرجانهای خلیج چابهار همچنان تخریب می شوند

خاکریزی در خلیج چابهار به منظور ساخت اسکله های جدید برای بندر شهید بهشتی که با خشکاندن بیش از 400 هکتار از دریا همراه خواهد بود ، بار دیگر از توسط سازمان بنادر و کشتیرانی از سر گرفته شد .

ادامه مطلب ...

فروش قانونی عاج فیل پس از نه سال

برای نخستین بار در یک دهه گذشته، بیشتر از یکصد تن عاج فیل به صورت رسمی به حراج گذاشته شده است. در این حراج که از روز سه شنبه آغاز می شود، کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه عاج های ضبط شده از قاچاقچیان حیات وحش را به خریدارانی از چین و ژاپن عرضه خواهند کرد.

ادامه مطلب ...

کاراکال




کاراکال شکارچی ماهر و منحصر به فردی است که سرعت فوق‌العاده،‌ هوش و استعداد بالایش در شکار همواره مورد علاقه و تحسین شکارچیان بوده است. کاراکال در زبان فارسی "سیاه گوش" نام دارد اما نباید این گربه را با "لینکس" که آن را نیز به واسطه گوش‌های سیاهش سیاهگوش می‌نامند اشتباه گرفت.

ادامه مطلب ...