مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کرم های خاکی به پاکی زمین کمک می کنند

 زیست شناسان، موفق به کشف چگونگی عملکرد کرمهای خاکی در تمیز کردن خاک زمین شدند. ‌محققان دانـشـگـاه ریدینگ دریافتند، تغییرات ظریفی در فلزهای موجود در خاک، زمانی که ‌کرمهای خاکی خاک را بلعیده و سپس دفع می کنند به وجود می آید که این تغییرات تاثیر فراوانی در جداسازی فلزات ‌از خاک آلوده برای کشاورزی خواهد داشت. ‌

ادامه مطلب ...

کشف بقایای کامل انسان ما قبل تاریخ در مالزی

باستان شناسان از کشف دو گروه از بقایای کامل انسان مربوط به دوره ما قبل تاریخ در دوره نوسنگی در ‌مناطقی در مالزی و جزیره بورنئو خبر دادند که احتمالا می تواند درباره ماهیت حیات بشر در دوران ما قبل تاریخ، ‌اطلاعات بهتر و دقیق‌تری در اختیار باستان شناسان قرار دهد . ‌

ادامه مطلب ...

پرندگان مهاجر چگونه مسیر سفر خود را تشخیص می‌دهند؟

دانشمندان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که حس ششم عجیب پرنده‌های مهاجر کلید اصلی قدرت ردیابی آنها است.به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پژوهشگران دریافته‌اند که پرنده‌ها ممکن است بتوانند خطوط میدان مغناطیسی را ببینند.

ادامه مطلب ...

چرا هامون خشک شد

همان طور که انتظار می‌رفت هامون دوباره خشک شد. تالابی که معیشت هزاران خانوار سیستانی در گرو حیات این تالاب است. به نوشته همشهری این در حالی است که کارشناسان پیش از این بارها هشدار داده بودند اگر مسئله حقابه این دریاچه حل نشود نباید به حیات آن امیدوار بود.

ادامه مطلب ...

همنوع کشی زنبورها در اثر امواج موبایل

محققان اعلام کردند که انرژی‌ها و مـیـدان‌هـای الکترونیکی و مغناطیسی دسـت سـاز بشر بر روی گونه های مختلف زیستی ‌تاثیر منفی و مخرب دارند.‌ بر اساس مطالعات جدید تلفن‌های همراه، سیستم‌های وای-فای، خطوط انرژی الکتریکی و ‌کلیه منابع الکتریکی مشابه می توانند طبیعت را با اختلال رو به رو کـرده و بـاعـث بـی خانمان شدن بسیاری از گونه های ‌جانوران مانند زنبورها و پرنده ها شده و در نهایت منجر به مرگ آنها شوند.‌
ادامه مطلب ...

گرگها ماهی را به شکار ترجیح می‌دهند

بررسیهای محققان دانشگاه ویکتوریا نشان داد گرگهای کانادایی در فصل وفور ماهی آزاد، ماهیگیری را به شکار حیواناتی مانند آهو ترجیح می دهند.

ادامه مطلب ...

رد نظریه انقراض قورباغه درختی

محققان دانشگاه منچستر انگلستان اعلام کردند: کمیاب‌ترین قورباغه درختی جهان را در جنگل‌های کاستاریکا یافته‌اند.


ادامه مطلب ...

استخوان یک شتر یک میلیون ساله در سوریه کشف شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دانشمندان معتقدند که این شتر متعلق به گونه شترهای بسیار کوچکی است که پیش از این ناشناخته بودند. "هبا الساخل" رییس "موزه ملی سوریه" و یکی از رئییسان گروه محققان سوریه ای و سوییسی گفت، استخوان آرواره این شتر ماه گذشته در نزدیکی روستای "خووام" در منطقه "پالمیر" در حدود 240کیلومتری شمال شرق دمشق کشف شد.

ادامه مطلب ...

فوک دریای خزر، Phoca caspica

view.jpg phoca caspica picture by tarahomi 

Phylum: Chordata
Subphylum: Vertebrata
Class: Mammalia
Order: Pinnipedia Illiger, 1811
Family: Phocidae
Genus: Phoca Linnaeus, 1758
Subgenus: Phoca Scoroli, 1777
Species: Phoca caspica Gmelin, 1788

ادامه مطلب ...

تصاویری از روستای زیبای ابیانه

ابیانه روستایی بسیار زیبا و کهن در دامنه کوه کرکس در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از استان اصفهان واقع شده است. خانه های آن با معماری خاص و سنتی ساخته شده و به دلیل استفاده از خاک سرخ در مصالح ساختمانی، تمامی خانه ها از نمایی سرخ رنگ و زیبا برخوردارند. این روستای خوش آب و هوا، حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده و زنان و مردان آن از لباسهای خاص محلی استفاده می کنند. در این میان چارقدهای سفید گل دار زنان و شلوارهای گشاد مردان بیشتر به چشم می آید. نکته دیگری که جلب نظر می کند ترکیب جمعیتی مسن این روستاست که ظاهرا در رابطه با مهاجرت جوانان از این روستا می باشد. علاوه بر بافت زیبای این روستا، آثار دیدنی آن مثل مسجد و زیارتگاه نیز خودنمایی می کند. با قدم زدن در این روستا آرامشی خاص شما را فرا می گیرد.  

 

P9080021.jpg Abyaneh picture by tarahomi 

ادامه مطلب ...

۱۴ گونه از پرندگان تالاب بین المللی انزلی در خطر انقراض

درحال حاضر افزون بر 14 گونه از پرندگان تالاب بین المللی انزلی در خطر انقراض قرار دارند.  عقاب تالابی، اردک سر سفید، خروس کولی، سنقر سفید، زنگوله بال، باکلان کوچک، دلیچه کوچک و عروس غاز از گونه پرندگان در معرض انقراض هستند.
 

ادامه مطلب ...

توانایی خوابیدن در پرندگان

پژوهشگران آمریکایی با بررسی ویژگیهای رفتاری "سهره راه راه" دریافتند که حتی پرندگان نیز می توانند همانند پستانداران بخوابند.

ادامه مطلب ...

حافظه قوی فیل مادر کلید بقای خانواده فیل ها

پژوهشگران آمریکایی و انگلیسی با بررسی رفتار جمعیت فیل ها نشان دادند که حافظه بلند مدت فیلهای ماده به خصوص فیل های مادر که ریاست خانواده را به عهده دارند کلید بقای آنها در بدترین شرایط قحطی و خشکسالی است.

ادامه مطلب ...