مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

کشف بقایای مهم از عصر یخ در بریتانیا

حفاری در غار کنتس به یافته های جالبی منجر شده است.

دندان ها و استخوان های حیواناتی نظیر کفتار، گوزن و کرگدن از اواخر عصر یخ توسط باستان شناسان در غاری در دِوِن بریتانیا کشف شده است.

این حفاری در "غار کنتس" در تورکوای همچنین به کشف یک سرنیزه 15 هزار ساله موسوم به "ساگائی" که از شاخ گوزنی از همان ناحیه ساخته می شد منجر شده است.

تصور می شود این سرنیزه اولین نمونه کامل باشد که در بریتانیا یافت می شود.

این حفاری که توسط دانشگاه دورهام و دانشگاه شفیلد سازمان داده شد بخشی از یک مطالعه درباره نئاندرتال هاست.

تیم حفاری، که بودجه آن از طریق منابع خصوصی تامین شد، می کوشد دریابد که نئاندرتال ها دقیقا چه زمانی و به چه علت منقرض شدند.

این تیم همچنین امیدوار است دریابد که گونه ما انسان ها اولین بار چه زمانی وارد بریتانیا شد و اینکه آیا نابودی انسان نئاندرتال به ورود انسان مدرن مربوط است یا نه. کسب اطلاعات درباره نحوه زندگی غارنشینی در اواخر عصر یخ از دیگر اهداف گروه است.

بعضی از اقلامی که در جریان این حفاری پیدا شده پس از تمیز کردن برای تاریخ گذاری با شیوه کربنی به مراکز علمی ارسال می شود.

گمان می رود که قدمت دندان ها و استخوان های به جا مانده از کفتارها به 25 هزار سال قبل بازگردد.

دکتر پل پتیت مدرس ارشد رشته باستان شناسی در دانشگاه شفیلد گفت: "حفاری ما هنوز در روزهای نخست است اما به کشف فسیل های عالی و یک سرنیزه از جنس شاخ گوزن از عصر یخ منجر شده است."

او افزود: "این پژوهش ها درک ما از دوره ای که از 50 هزار سال تا 10 هزار سال پیش را در بر می گیرد بهبود چشمگیری خواهد بخشید."

پیش از آغاز این حفاری دولت باید برای آن مجوز صادر می کرد زیرا غار کنتس قدیمی ترین سکونتگاه انسان در بریتانیا شناخته شده است و یک بنای یادبود باستانی به شمار می رود.


منبع: بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد