مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

فرسایش خاک در ایران 5 برابر متوسط جهانی

خاک یکی از منابع طبیعی و محدود زمین است. خاک یک اکوسیستم اکولوژیک و متشکل از جامعه زیستی متنوعی در بستر حجیمی از مواد غیرزنده معدنی و آلی است که این اجزا آنچنان به هم آمیخته اند که می توانند سیستم های زنده واحدی محسوب شوند. تحقیقات نشان داده است خاک های ایران از نظر مواد نیتروژنی فقیر و اکثرا با کمبود فسفر مواجه هستند از این رو مصرف کودهای شیمیایی در کشور با رشدی روزافزون همراه بوده است.

استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی اگرچه در کوتاه مدت مواد مغذی مورد نیاز اراضی کشاورزی را تامین و بهره برداری بیش از اندازه را ممکن می کند، ولی در بلندمدت باعث از بین رفتن کیفیت خاک ، افت حاصلخیزی و در نتیجه فرسایش خاک می شود.

بررسی ها نشان می دهد مولفه های غیرمستقیم همانند آب و هوا، رشد جمعیت و عوامل اقتصادی در تخریب زمین موثرند. آب و هوا در بخش های مختلف کشور اثرات متفاوتی بر خاک دارد. به طور مثال ، خاک استان های حاشیه دریای خزر بیشتر در معرض فرسایش ناشی از آب قرار دارد و حال آن که در نواحی بیابانی و کویری فرسایش ناشی از باد حاکم است .

افزایش جمعیت نیز باعث بهره برداری بیش از ظرفیت خاک می شود. در 40سال گذشته جمعیت کشور بیش از 3برابر شده ؛ در حالی که مساحت اراضی مفید کاهش یافته است. از سوی دیگر، عوامل اقتصادی باعث استفاده مکرر از زمین می شود که این امر کیفیت خاک را پایین می آورد. همچنین افزایش قیمت زمین و تجارت اراضی کشاورزی ، تغییر کاربری زمین های کشاورزی را در پی دارد.

کارشناسان معتقدند فعالیت های مرتبط با کشاورزی می توانند از مهم ترین عوامل تخریبی زمین باشند. زراعت و کشت نادرست در اراضی کشاورزی ، شیوه سنتی آبیاری ، استفاده از سموم و آفت کش ها، شخم زدن نامناسب ، استفاده نشدن از وسایل مدرن کشاورزی و کاشت فشرده از عوامل تخریب زمین در اثر فعالیت های کشاورزی است .

تغییر کاربری اراضی

مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش جمعیت در شهرها و روستاها، تبدیل روستاها به شهرها و احداث جاده ها و راه های ارتباطی از جمله عوامل موثر در تخریب زمین و خاک هستند. به این ترتیب عواملی چون ساخت و ساز در حاشیه شهرها و استقرار صنایع و تولید مصالح ساختمانی موجب فشردگی و متراکم شدن خاک بر اثر توسعه ساخت و سازها و پوشیده شدن خاک از آسفالت ، سنگ و ساختمان می شود از این رو فعالیت بیولوژیک خاک در شهرها و حاشیه آنها را مختل می کند. علاوه بر این کاربری اراضی برای احداث واحدهای مسکونی و تجاری نیز تغییر می کند.

همچنین رشد شهرنشینی افزایش پسماندهای شهری را در پی دارد و تجزیه ناپذیر بودن بعضی از این مواد از قبیل پلاستیک ها باعث آلودگی خاک می شود که صرف هزینه های گزاف و زمان طولانی نیز نمی تواند آنچنان که باید به حیات اولیه خاک کمک موثری کند.

بهره برداری از جنگل

جنگل از مهم ترین ثروت های طبیعی هر کشور و نیز از مهم ترین سامانه های حیات وحش به شمار می آید. قطع درختان و نابودی جنگل ها باعث از دست رفتن قدرت نگهداری آب باران به وسیله گیاهان می شود و در نتیجه امکان ذخیره شدن آب در خاک از میان می رود و به دنبال آن فرسایش آغاز می شود.

عوامل متعددی همچون بی توجهی به ارزش های زیست محیطی و تنوع زیستی ، ساماندهی نکردن مراکز جمعیتی و مشاغل داخل و حاشیه جنگل ها، بهره برداری بی رویه و غیراصولی و کم بازده ، بهره برداری غیرمجاز و قاچاق را می توان موارد موثر در تخریب وسیع این منابع ارزشمند شمرد.

براساس مستندات دومین گزارش وضعیت محیط زیست ایران ، طبق برآوردها در مدت چند دهه گذشته ، سطح جنگل های کشور از حدود 18 به 4/12 میلیون هکتار و سطح جنگل های شمال کشور نیز از حدود 4/3 به 8/1 میلیون هکتار کاهش یافته است .

استفاده از چوب در مصارف صنعتی و تزیینی مانند کاغذ و مبلمان یکی از عمده ترین دلایل برای قطع درختان است . بررسی ها نشان می دهد میزان تولید چوب های الواری و تراورس در سال های اخیر از جنگل های شمال روبه کاهش گذاشته اما این روند قبل از سال 1384افزایش داشته است که به سطح 79هزار متر مکعب در سال رسیده بود. میزان تولید گرده بینه ، الواری و تراورس ، تیری ، تونلی ، کاتین و هیزم نیز در سال های اخیر در مقایسه با قبل از سال 1382کاهش داشته است.

همچنین در سال های گذشته با وجود گسترش سطح کاشت درختان مختلف شیوه غلط بهره برداری از اراضی و جنگل ها موجب انهدام بخش وسیعی از پوشش گیاهی شده است. جنگل نشینان ، روستاییان و عشایر به لحاظ شیوه معیشتی خود به منابع جنگلی وابسته اند و بسیاری از مایحتاج خود ازجمله سوخت را از این منبع تامین می کنند.

براساس گزارش وضعیت محیط زیست ایران ، مطالعات در زمینه میزان برداشت غیرمجاز به صورت سالانه از جنگل های شمال کشور نشان می دهد حدود 3میلیون مترمکعب و از جنگل ها، مراتع و سایر مناطق حدود 7/10 میلیون مترمکعب چوب و 35هزار تن بوته برای مصرف سوخت و تامین انرژی برداشت غیرمجاز صورت می گیرد.

یکی دیگر از نمونه های بارز تخریب خاک ، استفاده از جنگل های تنک برای کشت غلات با انگیزه گسترش اراضی و در ادامه آن ، برداشتن موانع ادوات کشاورزی است . از این رو، قطع درختان باعث کاهش پوشش گیاهی ، جاری شدن آب در سطح زمین و افزایش هدر رفتن خاک در اثر روانساب می شود.

آتش سوزی نیز به نابودی جنگل ها منجر می شود. انسان اصلی ترین عامل بروز آتش سوزی در جنگل است  آتش نه تنها باعث کاهش مساحت جنگل می شود، بلکه روی کرم ها و جمعیت های میکروبی درون خاک نیز تاثیر می گذارد که تنها در یک دوره از دهه گذشته بیش از 500فقره آتش سوزی گزارش شده است که به از بین رفتن بیش از 5هزار هکتار جنگل منجر شد.

بهره برداری از مراتع

مراتع بخش مهمی از پوشش گیاهی هستند و از میان بردن آنها به فرسایش خاک منجر می شود. بین پوشش گیاهی و محیط زیست تعادل بسیار حساسی وجود دارد. برهم زدن این تعادل در 15تا 20سال گذشته باعث از میان رفتن پوشش گیاهی شده است. همچنین علاوه بر کمبود بارندگی در برخی نقاط کشور، بیلان هیدروکلیماتولوژی کشور نیز مبین غلبه تبخیر بر بارندگی در حوزه های آبریز کشور است.

مرتع ، پوشش حفاظتی خاک است و چرای مفرط و بی رویه دام بشدت از مقاومت خاک در برابر فرسایش می کاهد. چرای زودرس فرصت ذخیره سازی را به گیاهان مرتعی نمی دهد. همچنین چرای متوالی با فواصل کم پس از ضعیف شدن مرتع ، آن را نابود می کند. افزون بر این ، تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی جهت زراعت دیم نیز موجب تخریب مراتع می شود.

چرای بی رویه علاوه بر از میان بردن بسیاری از گونه های گیاهی باارزش ، به از بین رفتن پوشش گیاهی نیز منجر می شود. پیامد این مساله ایجاد روانساب سطحی و افزایش تبخیر آب از سطح خاک است که باعث افزایش میزان نمک در لایه های بالای خاک می شود.

آتش سوزی در مراتع نیز همچون آتش سوزی در جنگل ها آثار زیانباری بر خاک دارد. از میان رفتن موجودات میکروبی سطح خاک ، مهم ترین آسیب این عامل است . بررسی ها نشان می دهد، بقایای محصولات کشاورزی ، مخازن پرارزشی در تولید ماده آلی خاک هستند.

دانه های ذرت ، برنج ، گندم و دیگر محصولات ، غذای انسان و دام را تشکیل می دهند. به طور متوسط به ازای هر کیلوگرم دانه ذرت ، 5/1 کیلوگرم ساقه ، برگ ، ریشه و آنچه به اصطلاح بقایای گیاهی نامیده می شود، پدید می آید که غذای مناسبی برای ریز جانداران خاکی است و سرانجام ماده آلی خاک را پدید می آورد.

افزایش ماده آلی خاک ، فرآیندهای زیستی خاک را تشدید می کند و به خاک زندگی می بخشد. کشاورزان این بقایای بسیار مهم را می سوزانند، با سوزاندن بقایای گیاهی قسمت عمده کربن (بین 50 تا 70 درصد ماده آلی) به O2 تبدیل می شود و هدر می رود.

معدن کاوی

ایران کشوری معدنی است و فعالیت های استخراج معادن ، محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد. حفاری ها، انفجار سنگ های معدنی و حفر معادن باعث تغییرات و تخریب سطح و اعماق زمین می شود. آمار نشان می دهد فعالیت های معدن کاوی در حال افزایش است از این رو ارزیابی های زیست محیطی و اجرای برنامه هایی به منظور احیای اراضی تخریب شده بسیار ضروری است.

کشورهای توسعه یافته به دستاوردهای ارزشمندی در این راستا دست یافتند که استفاده از تجربیات آنها در احیای زمین های معدن کاوی شده ایران نیز موثر است.

جام جم آنلاین - حمیده سادات هاشمی

چه زمانی پستانداران جفت دار و کیسه دار از هم جدا شده اند؟

اجداد پستاندار هم موش و هم انسان در زیر پاهای دایناسورها حرکات تند وسریعی داشته اند. براساس شواهد  فسیلی، اجداد ما حتی هنگامیکه  دایناسورها درپایان دوره کرتاسه، 65 میلیون سال قبل، منقرض شدند به دو گروه ازپستانداران جدید جفت دارو کیسه دارتقسیم نشده بودند. این نظریه راJohn Wible  وهمکارانش ازموزه تاریخ طبیعی Pittsburgh, Pennsylvania که فسیل های کرتاسه را با گروههای جفت دارجدید مقایسه کرده اند، ارائه داده اند.

زیست شناسان اولین شکاف بین گروههای پستاندار جدید را به عنوان شاخصی از منشاء پستانداران جفت دار، یعنی نکته ای کلیدی درتاریخ تکاملی مورد توجه قرارمی دهند. مقایسه Wible نشان داده است که هیچ یک ازفسیل های کرتاسه به گروههای جدید تعلق ندارند. او نتیجه می گیرد که گروههای جفت داردرمدت زمان کوتاهی بعد از کرتاسه ازهم فاصله گرفته و بصوت انفجاری  پردازه های اکولوژیکی که ازطریق مرگ دایناسورها گشوده شده است را پر نموده اند.

این موضوع، نظریه قدیمی دیرین شناسان را تقویت می کند، اما درمقابل مطالعات و تحقیقات مولکولی واگرایی ژنتیکی گونه های زنده، قرار دارد  که  منشاء پستانداران جفت دار را 80 تا 140 میلیون سال قبل می داند. Wible می گوید: ما درتناقض کلی با اطلاعات و داده های مولکولی هستیم. اومعتقد است که ساعت های ژنتیکی درمحاسبه شکوفایی تکامل پستانداران در بعد از کرتاسه اشتباه می کنند.

آیا دیرین شناسان فسیل ها را رها خواهند کرد یا تکامل انفجاری حاصل از ساعت های مولکولی را به کناری خواهند گذارد؟Rich Cifelli ازموزه تاریخ طبیعی Oklahoma معتقد است که ما باید هردو جنبه را به صورت جدی مد نظرداشته باشیم.

5 فرضیه ای که پایان دنیا را رقم می زنند!

چه وقت دنیا به پایان خواهد رسید؟چه کسی و یا چه چیزی موجب این نابودی خواهد شد؟ اینها سوالاتی است که بشر از سالیان قبل به آنها فکر کرده و همواره فرضیه هایی را در این خصوص ارائه کرده است. به گزارش مهر،به تازگی نیز مجله "گرین دیلی" در مقاله ای با ارائه گزینه هایی به بررسی 5 فرضیه ای پرداخته است که هر یک از آنها می توانند علت پایان دنیا باشند. 

       ماشینها و هوش مصنوعی 
این مقاله با بررسی فرضیه ای آغاز می شود که براساس آن ماشینها و هوش مصنوعی که امروزه دانشمندان نوروساینس با علاقه آن را دنبال می کنند، بر انسان برتری جویند و انسان و دنیا را به نابودی بکشانند. دماسنج "گرین دیلی" در مورد احتمال وقوع این رویداد درجه یک به 10 را نشان می دهد. در حقیقت احتمال بسیار کمی برای غلبه روباتها بر انسان در اثر فعل و انفعال بیشتر میان انسان و ماشین وجود دارد. 
      سقوط یک شهاب سنگ غول پیکر
دومین فرضیه نشان می دهد که زمین در اثر سقوط یک شهاب سنگ غول پیکر، دچار یک حادثه بزرگ می شود و به این ترتیب همانگونه که دایناسورها با برخورد شهاب سنگ به زمین منقرض شدند، انسان نیز نابود می شود و دنیا پایان می یابد. دماسنج "گرین دیلی"، احتمال وقوع این پدیده را 4 به 10 نشان می دهد. 
    بیماری فراگیر
سومین فرضیه پیشنهادی این سایت، احتمال خطر همه گیری یک بیماری کشنده را مطرح می کند که می تواند آنفلوآنزای پرندگان و یا ویروس جدیدی باشد که ممکن است از فردا به سرعت گسترش یابد و میلیونها نفر را در کوتاهترین زمان نابود کند. دماسنج رقم وقوع این پدیده را 5 به 10 نشان می دهد. 
      تقاضای فراتر از عرضه نفت 
 فرضیه چهارم پیشنهاد می کند که وجود انسان می تواند به سبب پدیده "قله نفت " نابود شود. براساس این فرضیه تقاضای نفت سوختی از عرضه آن فراتر می رود. احتمال وقوع این پدیده 6 به 10 است. 
    تغییرات آب و هوا 
پنجمین فرضیه که از بالاترین رقم احتمال وقوع برخوردار است، برپایه تغییرات آب و هوایی استوار شده است. به طوری که دماسنج گرین دیلی در این مورد رقم 8 به 10 را نشان می دهد. براساس این فرضیه، گرم شدن بیش ازحد زمین در آینده ای نه چندان دور می تواند خطرات بسیار جدی را به وجود آورد و انسان و تمام جانداران زمین را به ورطه نابودی بکشاند.

کوسه‌ها در آستانه ورود به حریم آبهای قطب جنوب

گرم شدن زمین می تواند کوسه‌های وحشی را به آب‌های قطب جنوب بکشاند که به این ترتیب یکی از منحصر به فردترین حیات وحش های دریایی را که میلیونها سال است در پناه سرما و یخ قرار دارد به خطر می اندازند.

زیست شناسان حاضر در کنفرانس سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت علوم هشدار دادند که بازگشت این حیوانات درنده به قطب جنوب برای اکوسیستم دریایی این منطقه ویرانگر و نابودکننده است. پروفسور «شریل ویلگا» استاد زیست شناسی دانشگاه رودآیلند می‌گوید: هنوز هم آب‌های مجاور قطب جنوب برای زیست کوسه‌ها بسیار سرد است اما تغییراتی که در حال شکل گیری است می‌تواند خطرناک باشد.»
وی ادامه داد: «گرمایش زمین تاکنون دمای هوا را در 50سال گذشته 1 تا 2 درجه افزایش داده است و این آبها می‌توانند تا 100 سال آینده به مکان خوبی برای حضور کوسه‌ها تبدیل شود.»
«ویلگا» گفت: «کافی است که تنها دمای آبها به بالای درجه انجماد برسد و باتوجه به روند کنونی تا پایان قرن به این نقطه خواهیم رسید. زمانی که کوسه‌ها به قطب برسند به طور کامل اکولوژی اعماق آب در این نقطه را تغییر خواهند داد.»
زیست شناسان همچنین اعلام کردند که در حالی که ممکن است کوسه‌ها روزی این آبها را تسخیر کنند در حال حاضر خرچنگها برای اولین بار طی میلیونها سال تا حد زیادی به قطب نزدیک شده‌اند که آنها نیز خطر دیگری برای این منطقه محسوب می‌شوند.
«سون تاتجه» از اعضای مرکز ملی اقیانوس نگاری ساوتمپتون بریتانیا، با درخواست جدی از جامعه بین‌المللی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای گفت: خرچنگها درست در پشت در و آب‌های عمیق هستند و تنها چند جریان سرد آنها را از فلات قاره قطب جدا می‌کند. این اقیانوس نگار در ژانویه 2007 به همراه سایر روزنامه نگاران موفق به کشف حضور خرچنگها در آستانه ورود به حیطه قطب جنوب شده‌اند. وی هشدار داد که بازگشت این آبزیان ویرانگر به قطب جنوب تراژدی بزرگی برای یکی از آخرین حیات وحش‌های منحصر به فرد و دست نخورده کره زمین خواهد بود.
منبع: خبرگزای فارس

صید غیرمجاز یک گونه کوسه نادر حفاظت شده دراطراف جاسک

این کوسه که با نام کرماهی یا کوسه کولی کر شناخته می‌شود، جزو گونه‌های حفاظت شده بوده و صید و شکار آن ممنوع است. وزن این کوسه نیز بین 8 تا 10 تن و طول آن حدود 10 تا 12 متر می باشد.


Multimedia_pics_1386_11_Social_248.jpg Shark-Jask picture by tarahomi



Multimedia_pics_1386_11_Social_247.jpg Shark-Jask picture by tarahomi

Multimedia_pics_1386_11_Social_246.jpg Shark-Jask picture by tarahomi

Multimedia_pics_1386_11_Social_244.jpg Shark-Jask picture by tarahomi

Multimedia_pics_1386_11_Social_243.jpg Shark-Jask picture by tarahomi

Multimedia_pics_1386_11_Social_242.jpg Shark-Jask picture by tarahomi

منبع: ایسنا

کشف بقایای دو گونه جدید از دایناسورهای گوشتخوار در صحرای آفریقا

دانشمندان فسیل شناسی در آمریکا دو دایناسور گوشتخوار را که تا کنون ناشناخته بودند در فسیل های کشف شده در صحرای آفریقایی شناسایی کردند. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یکی از پژوهشگران دانشگاه بریستول که با فسیل شناسان آمریکایی همکاری می کند جزئیات فسیل های تازه گوشتخواران را در نشریه "Acta Palaeontologica Polonica" تشریح کرده است. به گفته این دانشمدان، یکی از این دایناسورها احتمالا مانند کفتار تغذیه می کرده و دیگری حیوانات زنده را صید می کرده است.
بقایای فسیلی دو دایناسور 110 میلیون ساله، هشت سال قبل توسط دکتر پل سرانو از دانشگاه شیکاگو در صحرای تِنِری در نیجر کشف شد. استیو بروسات پژوهشگر دانشگاه بریستول و نویسنده مقاله ای در این زمینه گفت: این دایناسورها قدیمی ترین بقایای هر دو گروه عمده از گوشتخوارها هستند که طی 50 میلیون سال بعد، در دوره کریتاسیوس، بر آفریقا، آمریکای جنوبی و هند مسلط شدند.
یکی از این دایناسورها که حدود 8 متر قد و پوزه ای کوتاه با پوستی زمخت داشته است، «کریپتاپس پالائوس» یا «صورت کهنه پنهان» نامگذاری شده است. کریپتاپس احتمالا همچون کفتارها مرده خوار بوده است. این موجود همچون دیگر اعضای این گروه از دایناسورها در آمریکای جنوبی و هند دارای آرواره های کوتاه و دندان های کوچک بوده است که در جویدن لاشه حیوانات مفید بوده است.
کشف دیگر مربوط به دایناسوری با جثه مشابه به نام «ایئوکارچاریا دینوپس» است. این جاندار دارای دندان های تیغه مانند و یک تیغه برجسته استخوانی بالای چشم بوده است. دندان های این دایناسور مناسب شکار موجودات زنده و پاره کردن اجزای بدن آنها بوده است. به گفته پژوهشگران، یک استخوان برجسته بالای چشمان این حیوان به آن حالتی مخوف می داده که ممکن است در سر کوبیدن به رقبا و جنگ جفتگیری کاربرد داشته باشد.

سنجاب زمینی، کلاهو

Syseľ obyčajný

Spermophilus fulvus Litchtenstein, 1823

Larg-toothed souslik

پراکنش: شمال خراسان_ همدان _ زنجان و قزوین 

زیستگاه: دشتها و کوهپایه های نزدیک به کشتزارها و اراضی نرم ورسی حاصلخیز.

عادات غذایی: تغذیه از گیاهان مختلف.

فصل تولید مثل: بهار.

تعداد زاده ها: پنج تا نه.

رفتار: روز فعال  ولی در صبح و عصر فعالتر، معمولا در گروههای نزدیک به هم، توانا در ایستادن بر روی دو پا، قادر به ایجاد صدا در هنگام بروز خطر، لانه ها زیر زمینی با یک خروجی و در عمق 50سانتیمتری سطح زمین، دارای خواب زمستانی و در بعضی مناطق دارای خواب تابستانی.   

خسارات اقتصادی: بعضی اوقات آفت مزارع کشاورزی بخصوص مزارع غلات

 

خدمات اکوسیستم های زیستی و از دست رفتن گونه ها

خدمات اکوسیستم های زیستی بوسیله ازدست رفتن گونه ها در معرض خطر است.
کارکرد اکوسیستم های زیستی مثل تجزیه دی اکسید کربن و تصفیه آب، به تعداد گونه ها ی بیشتری که قبلا تصور می شده است، بستگی دارد. این بدان معنی است که ما تاثیر محیطی از دست رفتن تنوع زیستی را دست کم گرفته ایم. Andy hector و Robert bagchi از دانشگاه زوریخ سویس، اطلاعاتی را درمورد خدمات اکوسیستمی ارائه شده توسط گونه های علفی، تجزیه و تحلیل نمودند و سپس شیوه ای را برای شناسایی اینکه چه تعداد گونه برای ارائه تعداد فزاینده ای از کارکردها و خدمات مورد نیاز بوده اند را ابداع کردند.
به همان اندازه که خدمات اکوسیستمی بیشتری اضافه شدند، تعداد بیشتری گونه برای حمایت از یک اکوسیستم کامل مورد نیاز بود. هکتور می گوید: ممکن است اثرات تنوع زیستی به صورت کمی برآورد شده باشد. در این تحلیل، تفکر در مورد اکوسیستم ها به صورت یک کل، در مقابل تمرکز بر روی هر یک از اجزا  ترغیب می شود.
منبع: Nature

تبعیت مورچه ها از یک قانون فیزیک برای بقاء

 
دانشمندان آمریکایی با هدف یافتن راه حلی برای درمان بیماری هایی که به گیاه قهوه آسیب می رسانند کشف کردند که مورچه های ساکن مزارع زیر کشت قهوه برای بقای خود از یک قانون فیزیک پیروی می کنند.
    گروهی از محققان دانشگاه میشیگان و دانشگاه تولدو در اوهایو که نتایج تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کرده اند، نشان دادند که گروه مورچه های ساکن مزارع زیر کشت قهوه در مکزیک از یک مکانیزم پیچیده بقای عمر در طبیعت استفاده می کنند.
    این تحقیقات می تواند در مبارزه با بیماری هایی که به این گونه گیاهی آسیب می رسانند کاربرد داشته باشد.
    درحقیقت این دانشمندان کشف کردند که مکانیزم بقا در مورچه ها بر پایه «مرحله بحرانی خودمختاری شده» استوار شده است. برپایه این نظریه، یک دانه ماسه خود را به دانه های دیگر می رساند و تبدیل به یک توده بزرگ می شود و با رشد بیشتر سرانجام به یک مرحله بحرانی می رسد و این یک دانه ماسه تبدیل به بهمنی از ماسه ها می شود.
    در این خصوص جان وندر میر استاد اکولوژی و بیولوژی تکامل دانشگاه میشیگان و سرپرست این تیم تحقیقاتی توضیح داد: «این مکانیزم هم از دیدگاه فیزیکی و هم از دیدگاه ریاضی قابل بررسی است. درحقیقت این ایده نشان می دهد که هر سقوط بهمن تنها به خاطر یک یا دو دانه ماسه شکل گرفته است.»
    به گزارش مهر این محققان با بررسی 45 هکتار از مزارع کشت قهوه در مکزیک که محل سکونت مورچه ها است، نشان دادند که این مورچه ها برای بقای خود از این قانون فیزیک پیروی می کنند. به ویژه در مورد مورچه های گونه «Azteca instabilis» این دانشمندان کشف کردند که ملکه در ابتدا یک کلونی را در یک گیاه ایجاد می کند و هنگامی که کلونی به مدل مرحله بحرانی خودمختاری شده رسید و اندازه آن به اندازه کافی بزرگ شد تقسیم می شود و یک کلونی اقماری روی گیاه نزدیک شکل می دهد. این کلونی ها در حدود سه درصد از گیاهان قهوه مزرعه را اشغال می کنند.

کشف فسیل یک دایناسور کوچک در چین

دیرین شناسان به تازگی موفق به کشف فسیل یک دایناسور کوچک در چین شدند. این محققان بر این باورند که این دایناسور بدون دندان بوده و گونه جدیدی است که تاکنون کشف شده است.
الکساندر کلنر ار دانشگاه فدارل ریو برزیل گفت: این کشف جدید باعث شگفتی دانشمندان و محققان شده است و این برای اولین بار است که فسیل دایناسوری به این کوچکی کشف شده است. احتمالا این گونه جدید بر روی درخت می‌زیسته و برای ما محققان بسیار تازگی دارد و شناخت آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد. فسیل این دایناسور پرنده کوچک در قسمت غربی چین پیدا شده و این دایناسور در حدود 120 میلیون سال قبل می‌زیسته است.
منبع: خبرگزاری فارس

خطر انقراض «شاه‌ پنگوئن‌ها‌» در قطب جنوب به دلیل افزایش گرما

Nurture
دانشمندان هشدار دادند که گونه‌ای از پنگوئن‌ها به نام «شاه‌ پنگوئن» بدلیل افزایش گرمای جهانی رو به انقراض است.
این پرنده‌ها که با رگه‌هایی از پرهای طلایی - نارنجی روشن در اطراف گوششان شناسایی می‌شوند، ساکن جزایر قسمتهای شمالی قطب جنوب هستند و جمعیت کلی این پنگوئن‌ها دو میلیون جفت برآورد شده است. در این تحقیق دانشمندان نشان داده اند که به ازای هر 26/0 درجه سیلسیوس افزایش دمای سطح دریا 9 درصد از جمعیت بالغ این پرنده کاسته می‌شود و به این ترتیب در وضعیت اخیر افزایش گرمای جهانی خطر قابل ملاحظه‌ای این گونه را تهدید می‌کند.
نتایج این پژوهش از مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم امریکا به چاپ رسیده است، دلیل افزایش این تهدید، نبودن غذای کافی برای شاه پنگوئن‌ها اعلام شده است.
گزارشات حاکیست که افزایش گرمای جهانی در برخی از نقاط این قاره یخی بویژه در شمال غرب منطقه‌ای موسوم به شبه قاره قطب جنوب بسیار سریعتر در حال پیشروی است. گاز دی‌اکسیدکربن به گرم شدن زمین کمک می کند ومیزان بالای آن مضرات بسیار زیادی دارد. همچنین ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب می تواند سطح دریا ها را تا 65 متر بالا بیاورد.
یکی از دلایل تسریع در ذوب سریع یخ‌ها این است که یخ های قطب 90 درصد نور خورشید را که باعث ذوب آن می‌شود به فضا بازتاب می‌کند ولی آ ب اقیانوسها برعکس عمل می‌کند و90 درصد انرژی خورشید را درخود نگه می‌دارد و بدین ترتیب ذوب هر مایل از یخ، گرما را بیشتر می‌کند. گرما و خشکی می‌تواند قاتل گونه‌های گیاهی انواع جانوران باشد.
منبع: ایسنا

تکامل در جریان است

مطالعه تکامل بسیار شبیه به مطالعه ببرها می باشد. شما به وسیله آثار و نشانه هایی که نمونه ها از خود برجای می گذارند، می فهمید که نمونه شما درآنجا وجود دارد ولی اغلب خود حیوان را
نمی بینید. البته متخصصین علم تکامل درعمل قبل از چشمهایشان نه فقط با یک تصور بلکه با چندین تصور در مورد تکامل تحقیق و بررسی می نمایند. به یک نوع مارمولک کوچک تحت عنوان Anolis sagrei توجه نمایید. زمانی که محققان یک مارمولک بزرگتر و شکارچی را به جزائر caribbean وارد نمودند، بلافاصله در A.sagrei تکامل برای داشتن پاهای بلندتر به منظور فرار آغاز شد. ولی بعدا مارمولک های کوچک یاد گرفتند تا به داخل شاخه های درختان و بوته ها (جایی که شکارچیان نمی توانند آنها را دنبال کنند) فرار کنند و در عرض 6 ماه تکامل مجددا به نفع مارمولک های پا کوتاه تر(که بالا رونده های بهتری می باشند) تغییر یافت. با این همه چنین تغییراتی درمقایسه با یک تغییر عمده در تکامل که باعث ایجاد یک گونه جدید می شود بی اهمیت می باشد.
 زیست شناسان نه فقط یک بلکه دو گونه پروانه را نشان داده اند که به طور ناگهانی از هیبریدیزاسیون بین گونه های موجود بوجود آمده اند ( نوعی از گونه زایی شناخته شده در گیاهان)، علاوه بر این، زیست شناسان موانع تکاملی ای را نیز نشان داده اند که در آنجا، گونه های جدید در عمل انشعاب از یک گونه والد برای حفظ هویت متمایزشان با شکست مواجه شده اند و مجددا از طریق هیبریدیزاسیون در هم ادغام شده اند. این گونه زایی های ناموفق احتمالا عمومی و رایج می باشند. در واقع ژنوم خودمان دارای آثار و نشانه هایی از یک واگرایی ناموفق از شامپانزه ها، قبل ازآنکه  جدایی و انشعاب نهایی اتفاق بیافتد، می باشد. با این همه برخی ازکارشناسان بیا ن می کنند که فعالیت انسان ممکن است چنین شکست ها و ناکامی هایی را با یکسان کردن زیستگاه ها و ازبین بردن تفاوتهای اکولوژیکی که زمانی گونه های جدید را به صورت متمایز حفظ نموده است، عمومی تر و رایج تر سازد.

ماهی شگفت انگیز Arowana

در این ماهی وظیفه فرد ماده تنها گذاشتن تخم است و نر از آنها مراقبت می کند. برای این کار تخمها و نوزادان در دهان فرد نر به مدت 40تا 50 روز نگهداری می شوند.

 





ول آبزی- Arvicola amphibius

arvicola-terrestris-0014.jpg Arvicola amphibius picture by tarahomi

با نام قبلی Arvicola terrestris

پراکنش: تهران_زنجان_آذربایجان_کرمانشاه_لرستان_مازندران_ همدان و کردستان

زیستگاه: لانه ها نزدیک آب و دارای چندین تونل زیر زمینی وانبار ذخیره غذا، سوراخ لانه معمولا نزدیک درختان و گیاهان مجاور آب، بصورت کلی بیشتر در مزارع و باغها و در کناره جویها و رودخانه ها.

عادات غذایی: عمدتا گیاه خوار از قبیل برگ، گل، پیاز گیاهان، پوست و ریشه و گاهی جانوران کوچک آبزی از قبیل نر متنان.

فصل تولید مثل: بهار تا پاییز.

تعداد زاده ها: میانگین شش نوزاد در هر بار .

دوره شیردهی: ده تا چهاره روز.

سن بلوغ : دو ماهگی.

طول عمر: دو تا سه سال.

رفتار: روز فعال ولی در صبح و غروب فعال تر، شناگرانی ماهر و قادر به شنا در زیر آب.