مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

احتمال وجود موجودات بیگانه طبق نظریه استفان هاوکینگ

استیفن هاوکینگ، فیزیکدان و ستاره شناس مشهور، دوشنبه طی یک نشست در دانشگاه جورج واشنگتون اعلام کرد احتمال حیات موجودات بیگانه با نوعی زندگی ابتدایی در جایی از کهکشان ما وجود دارد.


ادامه مطلب ...

فرهنگ چند زبانه اصطلاحات استخوان شناسی تکوینی ماهی ها

Untitled-1.jpg Fish osteology picture by tarahomi

مولف: آلفونسو ال- روجو

ترجمه: دکتر یزدان کیوانی

سال نشر: ۱۳۸۷

قیمت: ۴۵۰۰۰ ریال

برای تهیه کتاب با مترجم آن تماس بگیرید: keivany@cc.iut.ac.ir

دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده منابع طبیعی، کد پستی 8415683111


ادامه مطلب ...

مهاجرت پرندگان به تالاب‌های گلستان

کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان آغاز شد. کارشناس محیط طبیعی محیط زیست گلستان گفت: همه ساله با شروع فصل پائیز پرندگان از مناطق سردسیر نیمه شمالی ‌به تالاب‌های گلستان مهاجرت می‌کنند.

هر سال حدود 300 هزار پرنده شامل 70 گونه پرنده به گلستان می‌آیند و 6 ماه سرد سال را درتالاب های استان سپری می‌کنند.

 مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله از مهم‌ترین پرندگان مهاجر به استان گلستان است.

چهار تالاب بین‌المللی گلستان شامل گمیشان، آلاگل، آلماگل، آجی گل، خلیج گرگان، دریاچه شور و صوفیکم، سد و آب بندان های استان با مساحت 50 هزار هکتار مکانی گرم برای پرندگان است.

تالاب‌های گلستان و خلیج گرگان نخستین ایستگاه پرندگان مهاجر است و آنان پس از این، به سمت نواحی جنوبی کشور، به راه خود ادامه می‌دهند.برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو جز گونه‌های حمایت شده و برخی نیز مانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های در خطر انقراض به شمار می‌روند

حشره ای به اندازه دست، رکورد دار دراز ترین حشرات

article-1078221-0224E4D0000005DC-27.jpg Chan's megastick picture by tarahomi

در دنیای حشرات چوبک مانند، این حشره ملکه جنگل محسوب می شود. درازی آن به اندازه غیرمعمول ۵۵/۸۸ سانتیمتر می رسد و آن را بلندترین حشره چوبک مانند دنیا تبدیل می کند. نام این حشره بزرگ چوبک مانند، چان می باشد. در جنگلهای بارانی بورنئو بوسیله یکی از علاقمندان این حشرات کشف شده است و در حال حاضر در موزه تاریخ طبیعی لندن نگهداری می گردد. این حشره تقریباً ۱/۵ سانتیمتر از گزارشات قبلی بلندتر است و بنا بر نظر کارشناسان بزرگترین گونه ای است که تا کنون کشف شده است.

ادامه مطلب ...

مبانی بوم‌شناسی و مسائل محیط‌ زیست

 

booooom.jpg Ecological Principles and Environmental issues picture by tarahomi

پیتر جی جارویس
ترجمه مظفر شریفی، محمد غفوری
400ص/ وزیری
چاپ اول/ تابستان 1387  

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
39000ریال  

اکولوژی دانش بررسی ارتباط متقابل موجودات زنده با محیط تعریف شده است. انسان‌‌‌های اولیه می‌‌‌بایست درمورد زمان و چگونگی پدیدار‌شدن گیاهان آگاهی داشته باشند. آنها همچنین می‌‌‌بایست از نحوۀ تکامل انسان با طبیعت نیز چیزهایی درک می‌کردند. در‌واقع، انسان‌های اولیه به‌‌‌نوعی اکولوژیست بوده‌‌‌اند. در دنیای امروز نیز همچون گذشته ما نیازمند درک دنیای طبیعی هستیم و باید بدانیم که چگونه ارکان مختلف آن بر یکدیگر و بر محیط فیزیکی تأثیر می‌‌‌گذارد. ما نیز می‌‌‌بایست چیزهایی درمورد اکولوژی بدانیم و از عواقب تأثیرات اعما‌لمان بر زیست‌سپهرـ لایه باریک سطح زمین که دربردارنده تنها حیات شناخته‌شده کهکشان است‌ ـ آگاهی داشته باشیم.

ادامه مطلب ...

تنها پستاندار دریای خزر در خطر انقراض قرار دارد

 view.jpg phoca caspica picture by tarahomi
 اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است که نسل فوک خزر یا Pusa caspica که تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود در خطر انقراض قرار دارد. به گفته این اتحادیه، فک خزر به علت شکار بی‌رویه و نابودی زیستگاهش در خطر انقراض قرار گرفته است.
 
ادامه مطلب ...

دریای خزر، آلودگی دریا و انقراض نسل ماهیان

مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری ایران سال گذشته نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد تا ۱۳ سال آینده ذخایر خاویار دریای خزر به صفر خواهد رسید. مقامات کشورهای حوزه دریای خزر بار دیگر درباره انقراض نسل ماهیان خاویاری هشدار داده‌اند.
مسئولین تحقیقات اکولوژی دریای خزر در ساری نیز آلودگی رودخانه‌ها و صید بی‌رویه ماهیان و قاچاق خاویار را دلایل اصلی کاهش خاویار ذکر کرده‌اند. ولی لاینحل ماندن وضعیت حقوقی این دریا نیز مانع اقدامات مشترک کشورهای ساحلی برای پیشگیری از انقراض نسل ماهیان خاویاری و دیگر گونه‌های دریائی شده است. در "اجلاس اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر" که اوایل اکتبر امسال در آستراخان روسیه برگزار شد نیز به مسئله آلودگی و کاهش خاویار اشاره نشد.

ادامه مطلب ...

یافته‌های تازه از مطالعه بر روی رفتار حیوانات

همه ما خوب می‌دانیم که افراد دارای شخصیت و رفتارهای مشخص و منحصر به فرد هستند ولی به تازگی دانشمندان شواهدی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد حیوانات نیز دارای رفتار و شخصیت هستند. این امر در بین انواع گونه‌های حیوانات حتی موش‌ها و عنکوبات‌ها و حشرات نیز یافت می‌شود. دانشمندان به کمک مطالعات خود و مدل‌هایی ریاضی به مطالعه رفتارهای شخصیتی حیوانات می‌پردازند.

ادامه مطلب ...

یک‌چهارم پستانداران جهان در خطر انقراض

به استناد یک ارزیابی جامع سالانه از وضعیت جهانی حیات‌وحش، نزدیک به یک چهارم گونه‌های خشکی‌زی پستانداران جهان در خطر انقراض قرار دارند و بسیاری دیگر ممکن است حتی پیش از آنکه برای علم شناخته شوند، از صحنه هستی محو شوند. از 5487 گونه پستاندار شناخته‌شده، دست‌کم 1141 گونه تهدیدشده‌اند که از میان آنها 188 گونه در بالاترین طبقه از نظر میزان خطر، یعنی در طبقه «در آستانه انقراض» قرار دارند.

ادامه مطلب ...

عمر مهاجرت انسان از آفریقا به آسیا افزایش یافت

تیمی از باستان‌شناسان با استفاده از آخرین فناوری‌های فسیل شناسی بر روی ابزار آلات و فسیل‌ دندان‌‌های به جای مانده از انسان‌های نخستین در چین، زمان مهاجرت آنها از آفریقا به آسیا را حدود یک میلیون و 800 هزار سال پیش تخمین زده‌اند.

ادامه مطلب ...

نسل پلنگ ایرانی منقرض نمی شود

اولین مطالعه تخمین جمعیت پلنگ ایرانی، با استفاده از دوربین تله‌ای در ایران، در پارک ملی بمو انجام شد.این پژوهش نوین برای حیات وحش کاملا بی‌ضرر بوده و از معدود نمونه‌های انجام شده روی پلنگ در جهان به شمار می‌آید. نتایج نصب دوربین‌های تله‌ای که به‌صورت خودکار از اجسام متحرک در محدوده دید این دوربین‌ها عکسبرداری می‌کند در 5 محدوده از پارک ملی بمو در استان فارس نصب شد. نتیجه جالب بود؛ ثبت 72 عکس از پلنگ  که به شناسایی 6 قلاده پلنگ (یک نر بالغ، یک نر جوان، دو ماده بالغ، یک ماده با توله و یک ماده نابالغ) انجامید. این نتایج برای تخمین علمی تعداد پلنگ در منطقه و تراکم نسبی آن جهت مقایسه با سایر زیستگاه‌ها به کار می‌رود.

آنچه در پی می‌آید گزارشی است در باره سودمندی این دوربین‌ها در کمک به حفاظت از گونه‌های مختلف حیات وحش.


ادامه مطلب ...

پلنگ (Leopard)

Pantherapardus.jpg Panthera pardus picture by tarahomi

Family Felidae   
Subfamily Pantherinae
Species Panthera pardus

پلنگ حیوانی دراز، باریک با دست و پاهای قوی و کوتاه می باشد که طول پاها بلندتر از طول دست ها است که موجود را برای پرش فوق العاده موفق می سازد. سر گرد با گوش های کوتاه مدور بدون موهای بلند انتهایی است.بدن توسط خال های سیاه توخالی بزرگ گل مانند که باعث استتار خوبی برای موجود می باشد پوشیده شده است.ناخن ها قابل برگشت به داخل غلاف اند که در مواقع حمله و گرفتن طعمه از غلاف خارج می شوند.

ادامه مطلب ...

تنظیم فشار اسمزی در پستانداران آبزی

لاک پشت های دریائی و نهنگ ها از مهره داران آبزی هستند، لیکن به طور جداگانه از ماهی ها و دوزیستان مورد بررسی قرار می گیرند. زیرا این جانوران از اجداد خشکی زی مشتق شده تنفس هوایی دارند. خوک های آبی، نهنگ ها و گاو های دریائی، از این لحاظ که در واقع تمام دوره ی زندگی خود را در آب دریا می گذرانند، سه راسته از پستانداران منحصراً دریایی می باشند. خوک های آبی، به منظور زایمان و نگهداری نوزادان خود برای مدت کوتاهی به خشکی باز می گردند، ولی وال ها و گاو های دریائی ( ماناتی manatee   و دو گونگ dugong ) حتی نوزادان خود را در آب، به دنیا می آورند.

ادامه مطلب ...

رهاسازی کرگدن سیاه در محیط طبیعی اش پس از ۲۵ سال

 Dicerosbicornis.jpg Black hinoceros picture by tarahomi 

پس از گذشت بیش از 25 سال، محیط‌بانان، کرگدن پشت سخت سیاه (Diceros bicornis) را در حیات وحش آفریقا رهاسازی کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، محققان انجمن حمایت و حفاظت از حیات وحش آفریقا اعلام کردند: کرگدن سیاه را برای اولین بار در حیات وحش پهناور این قاره رها کرده‌اند.

طی چند سال اخیر به‌علت حجم وسیع شکار غیرقانونی به‌منظور استفاده از پوست سخت و شاخ، این حیوان در معرض خطر انقراض قرار داشت، اما با تلاش محیط‌بانان و انجمن حفاظت از حیات وحش آفریقا، از انقراض نسل نجات پیدا کرد. براساس اعلام حیات وحش آفریقا، در دهه 1970 میلادی، تعداد کرگدن‌های سیاه 20‌هزار رأس تخمین زده شده بود، اما هم اکنون تنها 500 کرگدن در طبیعت وجود دارد. با این حال، سرویس حمایت از حیات‌وحش آفریقا با انجمن حیات‌وحش لندن قرار است، در زمینه بازگرداندن این حیوان به تعداد متعادل و حمایت از این حیوان همکاری کنند.