مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

هشدار دانشمندان نسبت به مقاومت پشه مالاریا

دانشمندان در سراسر جهان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد پشه مالاریا نسبت به قویترین داروی مقابله با این بیماری که در سال یک میلیون نفر را از پا در می آورد، مقاوم شده است. محققان می گویند که روند مقاومت از کامبوج شروع شده و اگر فورا جلوی آن گرفته نشود می تواند به یک فاجعه جهانی تبدیل شود.

گفته می شود که تا به حال حدود دو تا سه روز طول می کشید تا داروی آرتمسینین (Artemesenin) انگل مالاریا را از خون بدن انسان بیرون کند. اما آزمایش های اخیر نشان داده است که اکنون پاکسازی خون پنج تا شش روز طول می کشد.

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد انگلی که باعث شیوع این بیماری می شود، به تدریج نسبت به داروها مصونیت پیدا می کند. جیل مک گیورینگ، خبرنگار بی بی سی در کامبوج می گوید که مشخص نیست چرا این منطقه پرورشگاه مقاومت در برابر مالاریا شده است اما ضعف سیستم بهداشتی و عدم استفاده صحیح از داروی ضد مالاریا می تواند از جمله عوامل آن باشد. داروی آرتمسینین پیشرفته ترین دارو برای مقابله با مهلک ترین نوع مالاریاست. 

دو گروه از دانشمندان در تحقیقاتی جداگانه به این نتیجه رسیده اند که این دارو به مرور زمان تاثیر خود را از دست می دهد. نگرانی از این جهت وجود دارد که نسل های قبلی داروهای مالاریا نیز به همین شکل، تاثیر خود را از دست دادند.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2006 درباره امکان پیدایش مقاومت در انگل مالاریا هشدار داده بود و حتی نگرانی خود را در مورد منطقه جنوب شرق آسیا ابراز کرده بود.

مدت هاست که محققان از کامبوج به عنوان آزمایشگاهی برای پرورش داروهای مقابله با مالاریا استفاده می کنند. اما شرکت هایی که اقدام به تولید داروهای قلابی و فروش بدون کنترل آن می کنند، توانسته اند تاثیر داروها را در مقابله با بیماری مالاریا کاهش دهند.داروهای قلابی دارای مقدار کمی از داروی اصلی هستند و به همین دلیل تشخیص آن در آزمایش های رایج تعیین استاندارد پزشکی ممکن نیست.

اما از زمانی که این داروها به بازار راه یافته اند باعث افزایش مقاومت بیماری مالاریا شده اند. از این رو دانشمندان و سازمان بهداشت جهانی معتقدند که یکی از راه های مبارزه با مالاریا، جلوگیری از تولید این داروهاست.


منبع: بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد