مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

مسافر طبیعت

چه ره آورد سفر دارم از این راه دراز؟

آشنایی با شانه دار مهاجم دریای خزر

 Mnemiopsis leidyi جانور مهاجمی است  که با بر هم زدن تعادل چرخه حیات  دریایی در دریای  خزر باعث کاهش شدید جمعیت ماهی کیلکا در این دریا شده و حیات ماهیان خاویاری را نیز به خطر انداخته است. این جانور ژله مانند و شفاف، که به شانه‌دار مهاجم معروف شده است همانگونه که از نامش پیداست،  ژله مانند و شفاف است و طول آن تنها به حدود 5 میلی متر و حداکثر 6 سانتی متر می رسد . این جانور دو جنسی است و دارای قدرت تولید مثلی بالایی است و می تواند هر هفته ۶۰۰۰ تخم بگذارد که این تخم ها در عرض دو هفته به شانه دار بالغ تبدیل می شوند و آنها نیز به نوبه خود تولید مثل می کنند.

کارشناسان معتقدند که Beroe Ovata تنها شانه داری است که می تواند با این شانه دار مهاجم مقابله کند . رودخانه ولگا، که بخش عمده آب خزر را تامین می کند، شیرین است و B.Ovata که نسبت به آب شیرین حساس است، نمی تواند در آن زندگی کند در حالی که   M.leidyi قادر به زندگی در آب شیرین بوده  و بنابر این در بخش های شمالی دریای خزر بدون رقیب به تکثیر می پردازد. البته این جانور در سواحل جنوبی دریای خزر که  عمق بیشتری داشته و شوری و دمای مناسب تری برای تکثیر دارد، دارای تراکم بالاتری است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات شیلات ایران تولید ماهیان کیلکا که در سال ۱۳۷۸ به ۹۵ هزارتن در سال رسیده بود در سال۱۳۸۱ به کمتر از ۲۷ هزار تن تقلیل یافته است. شانه دار مهاجم  با تغذیه از پلانکتون ها - که خوراک اصلی ماهیان کیلکا را تشکیل می دهد - جمعیت این ماهیان را به شدت کاهش داده است.

Image:Warty comb jelly (mnemiopsis) 2.jpg

نظرات 2 + ارسال نظر
عاشق طبیعت 9 بهمن 1386 ساعت 03:42 ب.ظ

این بهم خوردن چرخه ی حیات توسط این جانور طبیعیه؟
آیا ممکنه بدون نقش انسان هم تعادل طبیعت بهم بریزه؟

نادر احسانی 11 آذر 1387 ساعت 07:55 ب.ظ

با تشکر از زحمات شما
بنده می خواههم راجع به مهاجم شانه دار تحقیق کنم متشکر خواهم بود چنانچه اطلاعاتی در این زمینه ویا راهنمایی فرمایید
قبلا از لطف شما خاضعانه سپاسگزارم
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد